Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand wenste mij zojuist: toi,toi,toi... heel lief maar ik vroeg me later af waar die uitdrukking vandaan komt?

(Ik weet wat het betekent natuurlijk..!)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
27.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens Van Dale's woordenboek: Jiddisch(taal die in de Middeleeuwen ontstond en een mengsel is van Hoog-Duits en Hebreeuws) toi-toi-toi: klanknabootsing voor het
afkloppen op ongeverfd hout en voorafgegaan door onberoefen of onbesjrien, een bezweringsformule om de uitgesproken gedachte terstond weer te annuleren
1. uiting waarmee men een optredend kunstenaar succes wenst
2. bezweringsformule bij het afkloppen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het komt uit de show van Ted de Braak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De show heette: Toi Toi Toi bij Ted, ergens eind jaren '70
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha...dat wilde ik net zeggen! +
http://www.onzetaal.nl/advies/toitoitoi.php

Toegevoegd na 1 minuut:
Een hele uitgebreide verklaring!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit bijgeloof.
sommige mensen denken dat je iemand geen "succes!" mag wensen, want dat zou ongeluk brengen.
In de theaterwereld schijnt het helemáál uit den boze te zijn om iemand succes te wensen, op rode lopers e.d. zie en hoor dan ook altijd mensen 'toi toi toi' zeggen.
Om toch iets te zeggen, zeggen ze toi toi toi, maar had net zo goed lego lego lego kunnen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werd/wordt in de toneelwereld gebruikt tegen iemand die*op* moet. Net zo als de uitdrukking: Hals und beinbruch.
Dus volgens mij is het een min of meer bijgelovige uitdrukking uit de toneelwereld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding