Wat is de bijzin in "Ik ben bang voor wat jij een spin noemt."?

Is het 'wat jij een spin noemt' of 'voor wat jij een spin noemt'?
Kan iemand me hiermee helpen?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (1)

Een bijzin (ook wel afhankelijke of ondergeschikte zin) is een zin die een zinsdeel kan zijn in een zin of een onderdeel van een zinsdeel. Een algemeen kenmerk van bijzinnen is dat ze een woordvolgorde hebben waarbij de persoonsvorm achteraan staat. Een bijzin kan ook een bijwoordelijke bepaling zijn. Een bijzin die een onderdeel is van een zinsdeel, kan als bijvoeglijke bepaling fungeren bij een zelfstandig naamwoord of een persoonlijk voornaamwoord. Een uitbreidende bijvoeglijke bijzin, die door een komma wordt gescheiden van het antecedent, is een toegevoegde mededeling. Een beperkende bijzin, die niet door een komma wordt gescheiden van het antecedent, geeft een nadere beperking of precisering van wat het antecedent aanduidt.

Ik ben bang voor wat jij een spin noemt. Daar is dus sprake van een beperkende bijzin. Ik ben heus niet voor alles bang, maar wel voor wat jij een spin noemt. De bijzin is derhalve: voor wat jij een spin noemt.
Amadea
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Ik dacht dat "wat jij een spin noemt" de bijzin zou zijn.
Waar ben je bang voor?
Antwoord in plaats van "spinnen": "wat jij een spin noemt".
Maar wellicht heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, en nog een vraag. Het is toch een voorzetselvoorwerpszin?
SimonV
7 jaar geleden
Volgens mij wel: "We moeten rekening houden met wie eerder weg wil." "met wie eerder weg wil" is ook een voorzetselvoorwerpzin. http://jan.liebregts.eu/ontleden/samengestelde-zinnen Hiermee is ook m'n eigen vraag beantwoord.
Plus dus!