Waarom spreken mensen uit Eritrea hun taal op zo'n hoge toon?

Komt dat door hun anatomie? Is het cultuurbepaald? Wat is de achtergrond hiervan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Heb je dan al zoveel mensen uit Eritrea gesproken da t je weet dat ze dat allemaal doen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212: Zou zo maar kunnen met al die vluchtelingen uit Eritrea.
http://www.nu.nl/weekend/3771111/waarom-eritrese-asielzoekers-massaal-nederland-komen.html

Antwoorden (1)

Dat is inderdaad op geen enkele manier anatomisch of lichamelijk bepaald, maar puur cultuur. Zoals de ouden zongen, piepen de jongen - en bij taal vrijwel letterlijk.

Over het algemeen kun je daarbij overigens stellen dat hoe meer waarde er wordt gehecht aan vrouwelijke eigenschappen (positief of negatief), hoe hoger de stem, of, iets minder vriendelijk wellicht, hoe lager de positie van de vrouw in een maatschappij, hoe hoger ze neigen te spreken. (Ooit gelezen in een wetenschappelijk tijdschrift ; dus even geen bron).

Opmerkelijk is bijvoorbeeld de extreem hoge spreekstem van sommige Amerikaanse vrouwen ; die heeft vermoedelijk meer te maken met seksuele stereotypen dan met hun mate van emancipatie. Vrouwen op hogere / invloedrijkere posities echter, zullen zelden of nooit op hoge toon spreken maar juist een mannelijk timbre in hun stem brengen. (Waarbij overigens ook dat sexy gevonden kan worden, afhankelijk van de contekst en de rest van het plaatje).

Je spreektoon zegt namelijk heel veel over hoe andere mensen je waarnemen en beoordelen. Niet alleen op individueel niveau, maar dus ook voor hele samenlevingen. En hoe lullig het ook klinkt, het veronderstelde IQ van een persoon stijgt en daalt omgekeerd evenredig met de stem - zeker bij vrouwen. Afhankelijk van wat binnen een cultuur wenselijk is, zullen vrouwen / meisjes zich van jongs af aan aan die normen conformeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
+. Toonhoogte is inderdaad cultureel bepaald. Luister maar eens naar een Duitse vrouw en een Britse vrouw - het verschil is direct duidelijk, ook zonder dat je de taal begrijpt. Of waarschijnlijk zelf: *juist* als je de taal niet begrijpt valt het verschil in toonhoogte je des te meer op. Vergelijk ook maar eens een Italiaanse man met een Nederlandse man. De Italiaanse man zal veel meer hoge tonen gebruiken dan de Nederlandse man. Ook de Chinese toonhoogte is kenmerkend voor die taal/cultuur. En zo zijn er meer voorbeelden. Ik merk aan mezelf dat ik op een andere toonhoogte ga spreken, afhankelijk van de taal die ik op dat moment gebruik. Althans, bij die talen die ik goed beheers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat merk ik ook, dat ik bij Engels en Frans hoger ga spreken, hoewel mijn stem in het Nederlands en Duits -dat ik dagelijks spreek - uitgesproken laag is. Dat is toch ook een beetje een stukje 'conformeren aan de omgeving" denk ik. Cultuur dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrouwen uit India hebben van nature een hogere stemklank vooral als ze gaan zingen hoor je dat duidelijk. Ook in hun eigen spreektaal klinkt hun stem hoger. Het lijkt alsof hun stembanden net iets anders zijn aangelegd waardoor ze een toontje hoger kunnen zingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afgezien van het feit dat ik het niet duidelijk hoor, ken ik ook vrouwen van Indiase komaf die geen enkele last van "een hoge stem" hebben als ze Nederlands of Duits (van jongs af hebben leren) praten. Integendeel. De kans dat een hele groep vrouwen in een land / volk / "ras" anatomisch gezien andere stembanden heeft, lijkt mij persoonlijk uitgesloten. Ben wel benieuwd of daar ooit serieus onderzoek naar is gedaan. De kans dat twee vrouwen onderling verschillende stembanden hebben is vermoedelijk groter. Zingen is overigens zo mogelijk nog cultuurgebondener dan spreken. Dat hoog spreken en zingen gebruikelijk is in een cultuur is overigens verder niks vreemds aan. Maar dat de reden daarvoor een puur anatomische is, sluit ik eigenlijk uit. Wat vooral naar voren lijkt te komen is dat de klank mede bepaald wordt door hoe je het "instrument" van jongs af aan ontwikkelt.
http://www.rondjestem.com/STEM.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel vrouwen (ik spreek alleen over vrouwen in Nederland) gaan op een hogere toon spreken als zij zich aangevallen voelen. Niet voor niets lees je, hoor je, als men neerbuigend wil doen over de persoon en over de discussie die zij voert dat de vrouw op hoge toon antwoord gaf.
Vrouwen op hogere en invloedrijke posities, zoals jij het benoemd, wordt geleerd hun stem laag te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is er, los van wat hierboven wordt gezegd, toch niet ook nog een verschil tussen het spreken met hoge/lage toon en iemands feitelijke stem? Zoals bijvoorbeeld verreweg de meeste Russische mannen een diep stemgeluid hebben.