Waar komt de naam Mokkum vandaan?

Is het een ander woord voor Amsterdam???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.3K

Antwoorden (6)

Ha, die Monique;

Het is Moun, met één K en het is inderdaad de benaming voor Amsterdam.

Toegevoegd na 29 seconden:
Sorry, spelfout; 'Mokum' dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
De oorsprong is van het Hebreeuws.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mokum is een populaire bijnaam voor amsterdam kijk even op deze link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even een sitaatje van een web site (gehele stuk zie link onder)

Wat betekent Mokum? Als dit een quiz was, kon u nu door naar de volgende ronde, want iedereen weet wat Mokum betekent. Mokum is de bijnaam van Amsterdam, de hoofdstad van Nederland, de stad van Ajax, de Wallen en de coffeeshops die geen koffie schenken.

Maar klopt het wel dat Mokum een synoniem is voor ‘Amsterdam’. Ja, nu wel, maar dat wás niet zo. Mokum is een Bargoens woord, een woord uit de dieventaal. Het gaat terug op het Jiddische mokem, dat ‘stad’ betekent. Op die manier werd het ook in het Bargoens gebruikt, voor ‘stad’ in het algemeen, dus niet specifiek voor de stad die sommige Rotterdammers aanduiden als ‘020′, om het vermaledijde A-woord te vermijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'k heb ooit eens gehoord dat Mokum voorheen Makom is geweest. Betekenis als vage herinnering: De stad waar iedereen welkom is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mokum is jiddisch voor :Grote stad. En aangezien Amsterdammers denken,dat hun stad groot is (weten zij veel ) noemen ze het Mokum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
euhhhh ken jij een grotere stad in Nederland .......... (we tellen in aantal inwoners )
volgens mij ruik ik Rotjeknor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn antwoord heb ik niet gerept over Nederland, ik bedoelde grote stad in het algemeen, en dan komt A'dam er maar bekaaid af. Nee,ik woon diep in de provincie,zelfs in de Achterhoek,dus in het Oosten,waar alle wijzen wonen! Maar idd heeft R'dam meer mijn sympathie dan die andere stad.
Mokum is een jiddisch woord en het betekent stad. Oorspronkelijk werd Amsterdam door hen aangeduid met Mokum Alef, Rotterdam met Mokum Reis, Berlijn met Mokum Beth, steeds de (Hebreeuwse) beginletter van de naam van de stad. Alleen Amsterdam heeft zijn jiddische naam behouden zonder de topegevoegde letter. zie: www.ety.nl/jiddisch.html nl.wikipedia.org/wiki/Jiddis