Wat betekent "drs." voor een naam van een persoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat die persoon aanstalte maakt om doktor te worden
Antoni
11 jaar geleden
elicrates, je bedoelt "doctor"!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das modern Latijn ;-)

Antwoorden (2)

Doctorandus (afkorting: drs.) is een Latijnse term die letterlijk vertaald kan worden als "hij die (nog) doctor worden moet" (zie de grammaticale constructie gerundivum).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat de min niet gemotiveerd wordt, ik vind dit een prima antwoord, dat een plus waard is. + dus.
Antoni
11 jaar geleden
De antwoorden waren niet hetzelfde. Jij had in je (inmiddels verwijderde) antwoord vermeld dat "drs" "dokter" betekende. Dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft een taalkundig antwoord, maar laat weg dat deze academische titel de voorloper is van Master.
In Nederland betreft het een academische titel die men verkreeg (in enkele gevallen: verkrijgt) na het behalen van het doctoraalexamen aan een Nederlandse universiteit, dit na meestal vier of vijf jaar studie. Deze titel is met de invoering van de bachelor-masterstructuur vervangen door de graad van Master.

In strikte zin impliceert de term 'doctorandus' dat de academische carrière nog niet is afgerond, maar slechts een tussenstap is naar de titel van doctor. In de meeste gevallen werd na het behalen van het doctoraalexamen de universitaire studie als afgesloten beschouwd en begon de 'doctorandus' met zijn maatschappelijke carrière. Slechts in een minderheid van de gevallen volgt nog doctoraatsonderzoek waarna de graad van doctor wordt behaald.
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Goede duidelijke uitleg +1