wat is de herkomst van het woord "Joint"? Joint: tabak met wiet en hasj

Hallo. Ik vroeg me af wat de herkomst is van het woord Joint. Een joint is tabak met wiet of hasj (softdrugs) die je vervolgens kan oproken ter ontspanning. Ik dacht zelf dat het afgeleid was van het Engelse woord "joinen" (meedoen). Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
5.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mocht je op zoek zijn naar een ander woord voor 'joint'. Raad ik je pretsigaret of wietje aan. Ik heb trouwens ook een leuke voor 'selfie': zelfje.

Antwoorden (2)

De oorsprong is het Oudfranse woord joint, en dat had als betekenis: verbindingspunt, samenkomst. Van daaruit is het woord in het Engels overgenomen. In het Amerikaans-Engels ontwikkelde zich in de 19e eeuw in straattaal de betekenis ‘heimelijke samenkomst van mensen’, die al in 1883 in verband werd gebracht met het roken van opium. Blijkbaar heeft vervolgens betekenisoverdracht plaatsgevonden: in de jaren dertig van de vorige eeuw verschijnen de eerste attestaties van joint als ‘injectiesetje (spuit en naalden) t.b.v. het onderhuids injecteren van opium’, later dus gevolgd door joint in de huidige betekenis.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En het komt dus van de betekenis dat je het samen met anderen gebruikt.
De 'joint' is afkomstig van het werkwoord 'join' en betekent zoveel als samenvoegen of in contact brengen met elkaar.

Feit is dat het woord 'join' al gebruikt werd in 1250-1300 en wel in het middle English (joinen- afkomstig van 'to join'), het oud-Frans (joign- afkomstig van het ww.'joindre')en het Latijns (iungere).

De term 'joint' voor deze sigaret is ontstaan door de gewoonte om één gedraaide sigaret, die door een persoon werd samengesteld en gedraaid, rond te laten gaan in de groep, zodat iedereen er een trek van kon nemen. 'To join in...' betekent zoveel als ' meedoen met de groep' en hiervandaan is men de gedeelde sigaret toen stickie of ook wel joint gaan noemen.
amc