Waar komt de Latijnse uitspraak "E duobus malis minimum eligendum est." vandaan?

Wat betekent deze uitspraak? En is er een bekend persoon waar deze uitspraak vandaan komt of iemand die dit veel heeft gezegd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (1)

Het is een spreekwoord en wij kennen het in het Nederlands ook: Van twee kwaden moet men het beste (of minste) kiezen. Dus als je per se moet kiezen uit twee zaken die allebei niet zo goed zijn, dan je kun je het beste datgene nemen wat het minst slecht uitpakt.

De oorsprong van een spreekwoord is vaak niet bekend, deze is mondeling overgeleverd. En dit Latijnse spreekwoord is behalve in het Nederlands ook onder meer in het Frans, Duits en Engels overgenomen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus,
Het Latijn was tot omstreeks begin twintigste eeuw de taal van de kerk en van de geleerden. De geleerden waren in die tijd schrijvers, wetenschappers, rechters en advocaten.
Advocaten en andere rechtsgeleerden gebruikten (en doen dat tot op heden nog) vaak uitspraken in het Latijn om hun argumenten krachtiger te laten klinken, alsof deze dan meer waarheidswaarde hebben.
Maar misschien was Mr. Bram Moszkowicz wel de eerste. Je weet het maar nooit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord :)