Waarom wordt er in geeneen land (in europa) Nederlands geveven, terwijl wij zoveel talen leren?

en dan natuurlijk exc. Belgie

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

In Duitsland wordt er vlak over de grens ook Nederlands gegeven. Maar het Nederlands is een kleine taal. Je kan onmogelijk alle talen gaan geven. Engels is in grotendele van de wereld de algemene voertaal. Spaans en Portugees zijn Zuid-Amerika erg belangrijk. Frans is in Afrika een belangrijke taal en Duits omdat dat de grote handelspartner is. Dat verklaart waarom deze talen veel worden onderwezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

In het noorden van frankrijk worden er op sommige opleidingen Nederlands gegeven als keuzevak. Gewoon een reguliere school heb ik het dan over.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat wij het buitenland iets willen verkopen en daarom lief zijn en hun taal gaan leren. En zo geven ze ons hun geld allemaal omdat we hun taal geleerd hebben..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van Duitsland en Rusland weet ik dat er Nederlands wordt gegeven. Dat gebeurt op sommige scholen en universiteiten.

Er is kennelijk voldoende behoefte. In sommige gevallen wil men Nederlands leren voor handelscontacten, in sommige gevallen simpelweg uit interesse.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Probeer eens op Europees vlak - of daarbuiten - handel te drijven met alleen Nederlands als voertaal. Ik denk dat je dan moeilijk zaken doet. Voor internationale handel is Engels nu eemaal de standaard, het feit dat ze België Nederlands onderwijzen komt alleen omdat België zelf al 2-talig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat doe je natuurlijk opzettelijk, drie fouten maken in één vraag die over de Nederlandse taal gaat.

--
Er zou meer gelt moeten worden uitgetrokken voor taalonderweis
AWM
15 jaar geleden
Waar ligt geeneen land en geven ze daar Nederlands?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet dat er in Duitsland, o.a. in het ruhrgebied en in de grensstreken echt wel nederlands gegeven wordt op de middelbare scholen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij geef je antwoord op je eigen vraag: omdat wij zoveel talen kennen hoeft niemand Nederlands te leren.
Daarbij zijn er niet zoveel Nederlanders, ten opzichte van Fransen (incl. Afrika), Spanjaarden (incl. Zuid-Amerika) en Engelsen/Amerikanen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er was van de week een item op Radio-1 over een universiteit in Belgrado (Servie) waar Nederlands werd gegeven. Er was een voordracht-avond van een Nederlandse dichter. Maar dit zijn allen uitzonderingen.

Maar zoveel talen leren wij toch niet? 3 omliggende talen, frans voor de politiek, engels vanwege van alles en duits voor de techniek (en dat is tanende).

Alsof je hier Iers of Retro-Romaans kan leren, of Albanees
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er wordt wel Nederlands onderwezen in diverse landen.
Mede dankzij de Europese unie worden er in gebieden binnen Europa die van oudsher de Nederlandse taal hadden, de mogelijk gegeven om Nederlands als tweede taal te geven. De gebieden zijn hierboven al gegeven.