Waarom gebruik ik het woord 'fraai' als ik iets vreemd vind?

Als ik iets kwijt ben dan zeg ik vaker: Nou, das nou fraai. Terwijl het toch echt 'mooi' betekent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

het "nou da's fraai" gaat vaak gepaard met bepaalde lichaamstaal en (gelaats) uitdrukkingen/intonatie. Daaruit kan de ontvanger opmaken dat je het niet positief bedoelt, maar juist het tegenovergestelde :o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je gebruikt het woord 'fraai' hier ironisch.
Fraaie boel is dat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betekent idd mooi, maar dat woord kan je ook gebruiken als je iets kwijt bent: "Dat is helemaal mooi".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt eigenlijk 'het is niet fraai' als je die zin gebruikt. Je keert de zaak bewust om, een vorm van ironie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je het eufimistisch bedoelt.Als een vriend echt grof tegen je is zeg je: Fijne vriend ben jij.Maar eigenlijk ben je heel boos.Of het regent pijpestelen : Mooi weer krijgen we weer vandaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege de ironie. Trouwens... wat is dit een VRESELIJK goeie vraag! En dan bedoel ik dus niet "verschrikkelijk" of "om bang voor te zijn"!