Wat is het voltooid deelwoord als iemand een doorwijzing krijgt; doorverwezen / doorverwijst?

Ik kom er even niet uit op dit moment.

13 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Doorverwezen. Het is een sterk werkwoord waarin de klank verandert. Verwijzen, verwees, verwezen.
Net als blijven. bleef, gebleven.

Toegevoegd na 10 minuten:
Werkwoorden die in de verleden tijd van klank veranderen
zijn de zg. sterke werkwoorden. Zet zo'n woord eens in de verleden tijd; 'de dokter verwijst hem door'wordt dan 'de dokter verwees hem door, hij heeft hem doorverwezen. Sterke werkwoorden moeten wel van klank veranderen anders zou je het verschil tegenw. tijd-verleden tijd niet horen. Net als bij denken (dacht,gedacht)
schrijven (schreef, geschreven) enz.
De zwakke werkwoorden veranderen niet van klank, daar hoor je nl. de verleden tijd. Werken, werkte, gewerkt of
fietsen, fietste, gefietst.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doorverwezen.