Wat is "ongedierte"?

Naar aanleiding van een voorgaande vraag realiseerde ik me dat het eigenlijk een ontzettend rare term is. Alle dieren hebben toch een bepaald nut? En alle dieren zijn dieren, geen "ondieren". Hoe is deze term ontstaan en wat is nu eigenlijk de werkelijke betekenis? Kan elk dier "ongedierte" zijn als het een plaag is? En als je de homo sapiens ook tot het dierenrijk rekent, is de mens dan ook geen ongedierte? Gezien de overbevolking kunnen we wel spreken van een plaag, toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Het beste antwoord

De gedachte van 'nuttige dieren', komt samen met ongedierte.
De gedachte van het schoonheidsideaal komt samen met lelijke mensen.
De gedachte van vrienden, komt samen met vijanden.

Hier is niets mis mee... dit is hoe het is: Elke berg heeft een dal... maar tegelijk: Een berg kan niet hoger worden, zonder dat zijn dal dieper wordt... vergoot één pool en de tegenpool vergroot.

Zoals je zelf komt te zeggen: onge-dier-te is nog steeds een dier... net zoals 'de vijand' nog steeds een mens van vlees en bloed is, die lief heeft en geliefd wordt.

Wanneer wij naar de zon kijken, dan zijn wij (zowel letterlijk als figuurlijk) niet in staat onze schaduw te zien; weet dat hoe feller wij deze zon maken, hoe meer schaduw ze produceert.
Anders gezegd: "goed" creëert "slecht"... dit is onmetelijk moeilijk voor ons om dit in te zien...

Hoe 'vrediger' een maatschappij wordt, hoe extremer het geweld wordt in die samenleving.
Hoe meer genees-middelen dat wij maken, hoe meer ziekte er verschijnt.
In elke statistiek staat dit te lezen. Dit principe is overal te zien: van de oudste schriften tot de nieuwste wetenschap staat hetzelfde te kennen. Namelijk: dat alles in evenwicht is: de ene pool kan niet bestaan zonder de andere; de ene pool kan niet groeien zonder de andere... maar toch is dit moeilijk om echt in ons bewustzijn te ervaren wat het gevolg van dergelijke kennis is. Het is moeilijk zien wat immer aanwezig is.

Zoals je zegt: er zijn gewoon dieren: elk met hun goeie en slechte kanten. Onze voorkeur, onze 'norm', onze gedachten over die dieren daar begint het probleem... daar eindigt het ook.

Ongedierte kent zijn geboorte in de gedachte dat er nuttige dieren zijn. 'Ongedierte' stopt ook wanneer wij door deze gedachte heen kijken.
Om maar te zeggen: 'het kwade' zit op de troon die wij 'het goede' noemen... dit is onmetelijk moeilijk om te zien...

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien voor de volledigheid: in de feitelijkheid heeft de term 'ongedierte' zijn nut; het woord is zinvol en er is ook niets op tegen om deze term te gebruiken.
Ik wil maar een dieper principe tonen die hier aan de basis ligt en aan de basis van vele (zoniet alle) problemen in deze wereld ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze praten over ongedierte als het gaat om een plaag, daarvan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren, insectien die ongewenst zijn door mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'ongedierte' is net als 'onkruid' een relatief begrip. Het zijn dieren die niet gewenst zijn op een bepaalde plaats, een bepaald tijdstip of in een bepaalde hoeveelheid.
Dit is uit perspectief van de mens, dus de mens zelf valt daar niet onder. Ooit zijn wel eens bepaalde bevolkingsgroepen 'ongedierte' genoemd, maar dat zijn de zwarte bladzijden van onze geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongedierte zijn beesten met eigenschappen die mensen schadelijk of ongewenst vinden.
Dus, de mens bepaalt wat en wanneer het ongedierte is. Het is dus subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
ongedierte zijn dieren die de mens op een of andere manier last bezorgen.
Het gaat dan om dieren die schadelijk zijn voor de gezondheid van mens, dier of gewas: tot het ongedierte rekent men o.a. ratten, muizen en insecten zoals kakkerlakken en faraomieren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net als eerder gezegd netzoiets als 'onkruid'. Een woord dat wij van onze biologieleraar ook absoluut niet mochten gebruiken; Wilde planten noem je dat, zei hij altijd. En gelijk had hij; het zijn planten/dieren waar mensen last van hebben omdat het je in de weg zit. Maar als je nog even de vergelijking met 'onkruid' aanhoudt; wilde planten kunnen soms hardstikke mooi zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1