Sommigen zeggen soms het tegenovergestelde van wat ze bedoelen. Of toch ook weer niet? Zie toelichting.

Voorbeeld: Chef A komt de kamer van medewerkster B binnen. B heeft haar hoofd naar beneden hangen. A zegt tegen B: "Je sliep toch niet, hè?" B antwoordt: "Nee". B bedoelt, dat ze niet sliep, maar zegt, dat ze wel sliep. B had eigenlijk "ja" moeten zeggen. Of heeft dat woord "niet" in "Je sliep toch niet, hè?" een andere betekenis?

13 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Antwoorden (7)

"Je sliep toch niet, he" heeft hier waarschijnlijk een sarcastische ondertoon. Persoon A stelt dus eigenlijk niet echt een vraag, maar maakt eigenlijk een opmerking van "Ik hoop niet dat je aan het slapen was."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan .. ..
Altijd verwarrend, vragen met ontkenning.
Mensen zullen heel vaak de ontkenning in de vraag over het hoofd zien en precies verkeerd om antwoorden.

Vraagstellers zouden moeten voorkomen ontkennende vragen te stellen. Dat geldt in gewone communicatie, maar al helemaal op examens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarschijnlijk zal de vraagsteller dat 'verkeerde antwoord' weer goed interpreteren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zou je moeten zeggen: "Maar waarschijnlijk zal de vraagsteller dat ‘verkeerde antwoord’ weer NIET goed interpreteren!"
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Mensen communiceren maar gedeeltelijk met de feitelijke gebruikte taal. De intentie is vaak sterker en men begrijpt die, veel vaker dan je denkt, heel goed. Daarom is het ook zo flauw om elkaar te pas en te onpas te wijzen op taal-'fouten'. Aan de andere kan houdt je dat ook weer scherp.
2 x nee is ja . En B bedoelde dat ze niet sliep, dus zoals je al zei had ze ja moeten zeggen . Maar de ervaring leert dat de vraagsteller dat uitlegt als zijnde dat ze sliep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is alleen maar waar als je strikt formeel taallogisch redeneert. De meeste mensen doen dat niet - zoals je ook aangeeft. We reageren op de bedoeling van de mededeling. Gelukkig maar.
De opmerking "je sliep toch niet he?" is meer bedoelt als veronderstelling, het is geen echte vraag. A ontkent zelf zijn eerste indruk dat het lijkt dat B slaapt. dus: A ziet B en het lijkt er op dat B slaapt. Dus vraagt A aan B zijn indruk te ontkennen. B "weet" de eerste indruk van A en ontkent die.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
90% van de mensen (gok gebaseerd op ervaring) ziet het NEE als: ik sliep niet. Degenen die zeggen: dan moet je JA zeggen (die dus de dubbele ontkenning bevestigend zien) doen dat volgens mij meer omdat ze het leuk vinden die 90% dwars te zitten met hun commentaar en de discussie die dan volgt
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit denk ik ook.
Haar antwoord was (nee, ik sliep niet) afgekort naar nee. Zo moeilijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Mooie toelichting.
Goeie reacties ook.

Ontkennende vragen (met 'niet' of 'geen' ofzo) zijn altijd boeiend.

A had ook kunnen vragen: "Slaap je?"
Dat was veel vriendelijker, inlevender of opener geweest.
Voor de goede sfeer kan je beter geen ontkennende vragen stellen [kan je beter neutrale vragen stellen].

Een ontkennende vraag volgt meestal op iets wat niet neutraal was: een grap, een waarschuwing, een meningsverschil of iets van achterdocht. B had namelijk ook kunnen reageren met 'bemoei je er niet mee' of 'ha, gefopt'.

Ontkennende vragen kan je eigenlijk niet met ja of nee beantwoorden. Dat blijkt ook uit het voorbeeld: B's nee slaat niet exact op de vraag maar op de neutralere bedoeling van de vraag 'slaap je?".

Het is niet zo dat je altijd maar beter neutrale vragen kan stellen. De klank en bedoeling is namelijk heel verschillend.