Waarom zeggen veel mensen "de" Oekraïne?

En niet gewoon Oekraïne? Waarom dat lidwoord ervoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou toch maar op "de Oekraïne".

Het beste antwoord

"Oorspronkelijk is Oekraïne een streeknaam. Streeknamen komen soms mét en soms zónder lidwoord voor; zo is het de Veluwe en de Provence, met lidwoord, maar Twente en Lapland zonder. De aanduiding de Oekraïne hoort bij de eerste groep. Toen (de) Oekraïne in 1991 een onafhankelijk land werd, werd de streeknaam opeens ook de aanduiding voor het land. En landnamen worden in principe zónder lidwoord gebruikt. Vandaar dus Oekraïne."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan toe te voegen +1

Andere antwoorden (2)

Overgewaaid uit het Engels met als oorsprong de Franse taal. Ala La France, le Canada and l'Ukrain.
Volgens de schrijver van het onderstaand artikel wordt het lidwoord er alleen voorgezet "because the writer is careless or ignorant about Ukraine".
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gaan altijd naar De Albert Hein! Slaat nergens op,ik weet het.Heb melige bui.
Het betekent 'grens'. Dus 'de grens'is zo gek nog niet.

het was vroeger wel een grens tussen machtsgebieden, maar ook wel heel erg groot. Van hier (NL) naar de westgrens den de Oekraine is net zo ver als van de west naar de oostgrens van het land.... Kijk maar op een wereldbol...