Waar moet eigenlijk de komma geplaatst worden als een gepsroken tekst wordt weergegeven: "Het regent," zegt hij. Of "Het regent", zegt hij.

In de ene krant (AD) wordt het eerste voorbeeld aangehouden in een andere (Telegraaf) het tweede voorbeeld.
In beide kranten wordt het volgens mij consequent doorgevoerd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het mag op beide manieren. Taaladviesdienst 'onze taal' zegt hier het volgend over: "Veel mensen twijfelen over de plaats van de komma als een citaat wordt onderbroken, en ook adviesboeken zijn het hierover niet altijd met elkaar eens. Wij zetten zelf de komma binnen de aanhalingstekens als hij ook in de hele geciteerde zin voorkomt, en buiten de aanhalingstekens als dat niet het geval is: "Kortom," besloot hij zijn verhaal, "we hadden een heerlijke vakantie." (De hele geciteerde zin is: 'Kortom, we hadden een heerlijke vakantie.') "Waarom", wilde mijn broertje weten, "zijn bananen krom?" (De hele geciteerde zin is: 'Waarom zijn bananen krom?')" Toegevoegd na 17 uur: Aanvulling: Toen ik Nederlands studeerde, plaatste je een komma volgens de ELDA-regel (= eerst leestekens, dan aanhalingstekens). In dat geval zou het eerste voorbeeld goed zijn. Inmiddels is de regelgeving versoepeld en mag het beide: Als je het maar consequent doet! Zie voor deze discussie ook: http://www.schrijvenonline.org/forum/10279

Bronnen:
http://www.onzetaal.nl/advies/citaat.php

Het spijt mij,dat ik het zeggen moet,maar volgens mij heeft de Telegraaf gelijk.De komma moet na de aanhalingstekens geplaatst worden,zegt mijn taalgevoel.

De telegraaf heeft het juist. "Het regent", zegt hij.

het tweede, dus zoals weergegeven in de Telegraaf. Na de komma wordt verwacht dat de zin doorgaat, terwijl het aanhalingsteken aangeeft dat de opmerking gesloten is verder.

Moet na de aanhalingstekens. Voor de laatste aanhalingsteken kan nog een . omdat het het einde is van een spraakzin. De komma is puur een scheidings/rustteken in deze opbouw.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100