Waar moet eigenlijk de komma geplaatst worden als een gepsroken tekst wordt weergegeven: "Het regent," zegt hij. Of "Het regent", zegt hij.

In de ene krant (AD) wordt het eerste voorbeeld aangehouden in een andere (Telegraaf) het tweede voorbeeld.
In beide kranten wordt het volgens mij consequent doorgevoerd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Het mag op beide manieren.

Taaladviesdienst 'onze taal' zegt hier het volgend over:
"Veel mensen twijfelen over de plaats van de komma als een citaat wordt onderbroken, en ook adviesboeken zijn het hierover niet altijd met elkaar eens. Wij zetten zelf de komma binnen de aanhalingstekens als hij ook in de hele geciteerde zin voorkomt, en buiten de aanhalingstekens als dat niet het geval is:
"Kortom," besloot hij zijn verhaal, "we hadden een heerlijke vakantie." (De hele geciteerde zin is: 'Kortom, we hadden een heerlijke vakantie.')
"Waarom", wilde mijn broertje weten, "zijn bananen krom?" (De hele geciteerde zin is: 'Waarom zijn bananen krom?')"

Toegevoegd na 17 uur:
Aanvulling:
Toen ik Nederlands studeerde, plaatste je een komma volgens de ELDA-regel (= eerst leestekens, dan aanhalingstekens). In dat geval zou het eerste voorbeeld goed zijn. Inmiddels is de regelgeving versoepeld en mag het beide: Als je het maar consequent doet!
Zie voor deze discussie ook: http://www.schrijvenonline.org/forum/10279
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijke uitleg,ruth! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, een duidelijke uitleg, maar in jouw uitleg gaat het om een zin die verdergaat.
In de vraag gaat het puur om de opmerking "het regent", en is de komma niet bedoeld als horende bij deze opmerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Hier had ik een plusje voor willen geven Gootje",sprak hij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ gootje08
Zie aanvulling antwoord.

Andere antwoorden (5)

Het spijt mij,dat ik het zeggen moet,maar volgens mij heeft de Telegraaf gelijk.De komma moet na de aanhalingstekens geplaatst worden,zegt mijn taalgevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik Nederlands studeerde, plaatste je een komma volgens de ELDA-regel (= eerst leestekens, dan aanhalingstekens). In dat geval zou het eerste voorbeeld goed zijn. Inmiddels is de regelgeving versoepeld en mag het beide: Als je het maar consequent doet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van studeren is in mijn geval nooit sprake geweest,maar ik vind dat het gevoelsmatig zo is. Zo geef ik ook veel antwoorden op andere vragen,maar sla wel rekelmatig de spijker niet op zijn kop,maar zelfs de plank helemaalk mis.
De telegraaf heeft het juist. "Het regent", zegt hij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het tweede, dus zoals weergegeven in de Telegraaf. Na de komma wordt verwacht dat de zin doorgaat, terwijl het aanhalingsteken aangeeft dat de opmerking gesloten is verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet na de aanhalingstekens. Voor de laatste aanhalingsteken kan nog een . omdat het het einde is van een spraakzin. De komma is puur een scheidings/rustteken in deze opbouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HET LIJKT ME LOGISCHER DAT DE KOMMA NA DE AANHALINGSTEKENNS KOMT. dE AANHALINGSTEKENS GEVEN DE - LETTERLIJK - UITESPROKEN TEKST AAN EN DAAR HOORT M.I. DIE KOMMA NIET BIJ.