Hoe spreek je het Engelse woord ''enough'' uit?

Er zijn twee manieren om dit uit te spreken; als ienaf en als uhnaf. Welke is juist, en indien ze beiden juist zijn, wanneer wordt welke variant gebruikt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Amadea
8 jaar geleden
Ik ken het alleen klinkend als 'ie-nafh'. Wie zegt er volgens jou dan uh?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://dictionary.cambridge.org/fr/prononciation/britannique/enough https://www.youtube.com/watch?v=rWD_Bi2GS0I Amerikanen gaan iets meer die richting in. eh-naf/uh-naf. Hoewel fonetisch, ɪˈnʌf.

Het beste antwoord

Beide uitspraken zijn juist. Hoewel technisch meer te zeggen is voor ie-nuf. Ik weet het niet zeker maar volgens mij zeggen Amerikanen eerder eh/uh-naf dan Britten.

Toegevoegd na 22 minuten:
wanneer wordt welke variant gebruikt.

Dat is niet per situatie afhankelijk, maar per persoon, de een zegt ie-nuf de ander ih/ah/eh-nuf.

Toegevoegd na 32 minuten:
http://www.macmillandictionary.com/pronunciation/british/enough

De uitspraak moet zijn (volgens fonetische regels):

ɪˈnʌf , ih-naf (korte i)

I=ih (test het op de pagina).

Zo'n korte uitspraak leent zich makkelijk tot het mishoren of uitspreken of in een ander accent trekken naar een andere uitspraak. Vandaar de eh/ah-nuf uitspraken die je net zo vaak hoort. De ie-naf uitspraak is eigenlijk wat vreemder dan zou er fonetisch i:ˈnʌf moeten staan.

Toegevoegd na 35 minuten:
"Hoewel technisch meer te zeggen is voor ie-nuf"
> Hoewel technisch meer te zeggen is voor ih-nuf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Goed antwoord. Er kan ook nog een kleine klankverschuiving plaatsvinden wanneer je zegt : that's enough !
Erna55
8 jaar geleden
Om te horen hoe het klinkt, kun je op www.translate.google.com
Nederlands "genoeg" vertalen naar het Engels. Je krijgt dan een icoontje te zien van een speaker bij het woord "enough". Als je hierop klikt, wordt het voorgelezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gezien de contacten die ik heb, kan ik de eerste alinea bevestigen.
Canadezen neigen, net als Amerikanen, meer naar 'uhnaf' en Britten naar 'ienaf', zeker wanneer 'enough' als uitroep wordt gebruikt, dan komt er nog meer nadruk op de ie-klank.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus dus. ;)

Andere antwoorden (2)

De enige juiste uitspraak is 'ienaf'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
En waarom is dat zo?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben het eens met Amadea, wat is je bron?
Erna55
8 jaar geleden
Volgens de taalkundige in mijn omgeving die near- native speaker Engels is, is ie-naf niet de enige juiste uitspraak.
Voor het Engelse woord "Enough" zijn 2 uitspraken mogelijk, en beide uitspraken kloppen ook.
1) ie-nuf = correct
2) eh-nuf = correct

Het maakt dus niet uit welke van de twee je gebruikt, in Engenland en Amerika zullen ze je zoiezo verstaan ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is niet dat de ene in een andere omstandigheid wordt gebruikt, ze worden allebei even vaak gebruikt en hangt af van persoon tot persoon en heeft niets met Amerikaans of Engels te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is wel degelijk een verschil in dictie tussen de Noord-Amerikaanse variant van 'enough' en de Britse.