Wat is het verschil tussen staren en een ander aan- of nastaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit allemaal zeer goede antwoorden. Ik denk niet dat je het duidelijker kan krijgen dan door deze drie antwoorden te lezen. ;)

Antwoorden (3)

gewoon staren is zonder te denken met je verstand op nul naar niets kijken. Nastaren is als je naar iemand blijft kijken om iets te bekijken. Wat hij/zij doet of hoe hij/zij iets doet als voorbeeld. Je staart over de zee maar staart naar je collega op je werk wat ze met haar vinger in haar neus doet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uitspraak: ˈstarə(n) (staarde, heeft gestaard) Werkwoord strak naar één punt kijken en niet echt iets zien `voor je uit zitten staren` je blind staren op (= te veel met één ding bezig zijn waardoor de rest te weinig aandacht krijgt

1) Aanschouwen 2) Aanstaren 3) Bekijken 4) Bekrachtigen 5) Gapen 6) Glazig kijken 7) Kijken 8) Naar een punt kijken 9) Onafgebroken naar één punt kijken 10) Onafwendbaar kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, ik ben bijzonder goed in het staren (voor me uit staren in gedachten verzonken)

ik denk dat het verschil bepaald wordt door het bewust waar (willen) nemen ofwel perceptie.

bij het voor je uit staren (bij het dagdromen b.v) hoef je niet te registreren wat je ziet (dit is de reden dat ik in staat ben om op een gepareerde auto te fietsen terwijl ik het zie, maar niet registreer)

ga ik iemand aanstaren of nastaren ben ik juist heel bewust en gericht aan het registeren wat ik waarneem, met als doel het verwerven, interpreteren, selecteren en organiseren van zintuiglijke informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NAstaren, dat is iemand die wegloopt of -fietst lange tijd onafgebroken nakijken tot hij verdwenen is. Je kunt ook een auto, een trein e.d nastaren. Dit doe je dus bij iets of iemand die/dat van je weggaat.

AANstaren: strak, onafgebroken naar iemand kijken.

En staren, dat doe je met je blik op oneindig en je verstand op nul. Je kijkt naar een punt zonder iets daadwerkelijk te zien.