Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom +t in deze zin?

Zelf ben ik een brief aan het schrijven, maar twijfelde toen ik de zin; “Als ik onderbroken wordt” las en begon te twijfelen bij de grammatica fout wordt/word omdat er ‘ik’ staat en dan de regel is zonder t is. Waarom is dat hier niet het geval?

een jaar geleden
in: Taal
2.1K
Antoni
een jaar geleden
@Fmo, het is hier wel het geval. Ook hier is 'word' zonder t. De zin is dus: Als ik onderbroken word, ...
Vortexxx
een jaar geleden
Als je begint te twijfelen plaats dan loop/loopt/lopen/gelopen ipv word(t) Dan wordt de zin 'Als ik onderbroken loop' want 'Als ik onderbroken loopt' kan niet en 'Als ik onderbroken lopen/gelopen' ook niet, want die horen bij de wij vorm, je ziet dat loop zonder 't' is, dan moet wordt ook zonder 't' geschreven worden.
Amadea
een jaar geleden
Tip: als je twijfelt formuleer de zin dan anders. In dit geval bijvoorbeeld: Wanneer iemand mij onderbreekt, ...
Pieterke
een jaar geleden
@Vortexxx: Dan moet je niet in Rotterdam wonen want een echte Rotterdammert pleurt overal een t achter. Prima uitleg overigens.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is altijd Ik word. In de eerste persoon (ik) krijgt het werkwoord nooit een extra t.
(Lees meer...)
een jaar geleden
een helpertje kan zijn: vervang het lastige woord (worden, in dit geval) voor een makkelijk werkwoord. lopen bijvoorbeeld. je zegt niet: ik loopt.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding