Waarom +t in deze zin?

Zelf ben ik een brief aan het schrijven, maar twijfelde toen ik de zin; “Als ik onderbroken wordt” las en begon te twijfelen bij de grammatica fout wordt/word omdat er ‘ik’ staat en dan de regel is zonder t is. Waarom is dat hier niet het geval?

een jaar geleden
in: Taal
2.1K
Antoni
een jaar geleden
@Fmo, het is hier wel het geval. Ook hier is 'word' zonder t. De zin is dus: Als ik onderbroken word, ...
Vortexxx
een jaar geleden
Als je begint te twijfelen plaats dan loop/loopt/lopen/gelopen ipv word(t) Dan wordt de zin 'Als ik onderbroken loop' want 'Als ik onderbroken loopt' kan niet en 'Als ik onderbroken lopen/gelopen' ook niet, want die horen bij de wij vorm, je ziet dat loop zonder 't' is, dan moet wordt ook zonder 't' geschreven worden.
Amadea
een jaar geleden
Tip: als je twijfelt formuleer de zin dan anders. In dit geval bijvoorbeeld: Wanneer iemand mij onderbreekt, ...
Pieterke
een jaar geleden
@Vortexxx: Dan moet je niet in Rotterdam wonen want een echte Rotterdammert pleurt overal een t achter. Prima uitleg overigens.

Antwoorden (2)

Het is altijd Ik word. In de eerste persoon (ik) krijgt het werkwoord nooit een extra t.
een jaar geleden
een helpertje kan zijn: vervang het lastige woord (worden, in dit geval) voor een makkelijk werkwoord. lopen bijvoorbeeld. je zegt niet: ik loopt.
een jaar geleden