Wat is in principe?

Zoals bijvoorbeeld in een nieuwsbericht vandaag:

"Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meldde eerder al dat de deeltjes zo verdund zijn, dat er in principe geen risico voor de volksgezondheid bestaat."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
23.7K

Het beste antwoord

Dat wil zeggen 'in de regel wel/niet, maar uitzonderingen kunnen niet uitgesloten worden'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hetzelfde als: in beginsel....

Toegevoegd na 1 minuut:
Een uitspraak waarmee je een 'slag om de arm' kunt houden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Normaal gesproken'.
Oftewel: het kan ook best anders zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
principe
Uitspraak: prɪnˈsipə het -woord principes Zelfst. Naamw. 1 zelfgekozen regel voor hoe je leeft `uit principe geen vlees eten` 2 manier waarop iets werkt `het principe van de warmtepomp uitleggen` 3 in principe (= als er geen reden is om het anders te doen) &nb...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/principe

principe
[zelfstandig naamwoord]• manier waarop het werkt of in elkaar zit
vb:hij legde het principe van de motor uit

• regel waar je je in ieder geval aan wilt houden
vb:uit principe eet hij geen vlees
synoniem: beginsel

algemene uitdrukkingen:
• in principe ga ik mee [als
Gevonden op http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_P/W2

principe
grondoorzaak grondbeginsel, grondstelling, idee, stelregel
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/princip

principe
•een grondoorzaak. •een grondbeginsel. •een stelregel.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/principe

principe
1) Basis 2) Basisbeginsel 3) Basislijn 4) Beginsel 5) Beweeggrond van een handeling 6) Bindende grondregels 7) Fundament 8) Fundering 9) Grond 10) Grondbeginsel 11) Grondbegrip 12) Grondgedachte 13) Grondlijn 14) Grondreg 15) Grondslag 16)Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgebreid ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal mooi geknipt en geplakt, maar niet echt een antwoord op de vraagsteller.
In Principe betekent dat het wel de bedoeling is dat het zo is, maar dat het eventueel, misschien ook anders kan zijn.

In jouw voorbeeld betekent het dat men er van uit gaat dat die deeltjes geen kwaad voor je gezondheid kunnen.
Maar zeker weten doen ze het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee wordt bedoelt dat er op het eiland Principe, voor de Afrikaanse kust, er geen hinder wordt ondervonden van de asdeeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Manier waarop het werkt of in elkaar zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in principe betekend hier; geldens de regelementen en veiligheidsmarges.

Toegevoegd na 54 seconden:
oeps, = laat >> betekent :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe betekent in beginsel of in essentie. In principe wil eigenlijk in de praktijk zeggen: als alles goed gaat. In principe rijden de treinen op tijd, in principe is de mens goed, in principe zijn de mensen van de PVV de mensen van de PvdA, in principe is de PvdA een christelijke partij en niet het CDA, etc.