Waar komt de uitdrukking "Iemand van haver tot gort kennen" vdanaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Van haver tot gort heeft oorspronkelijk niets met de graanproducten haver en gort te maken. De oorspronkelijke vorm van deze zegswijze, die al in de Middeleeuwen voorkwam, is: van avere tot avere. Dat betekent: van ouder tot ouder, van vader op zoon.
Aver is een oud woord voor 'stamverwant', dat al enkele eeuwen geleden in onbruik is geraakt. De zegswijze "van avere tot avere" werd daardoor niet meer begrepen en werd verbasterd. Eerst tot 'van haver tot haver' (F.A. Stoett geeft nog meer varianten, zoals van haver tot klaver) en later tot 'van haver tot gort'.
Gort is gepelde gerst, een andere graansoort dan haver. Iemand van haver tot gort kennen ontstond kennelijk dankzij de bijgedachte 'iemand kennen zoals een granenexpert alles over granen weet, van haver tot gort'.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aangezien de bron geen nadere uitleg behoeft, lijkt me dit een mooi antwoord. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weer een heel duidelijk antwoord. +

Andere antwoorden (1)

het heeft niets met haver te maken, maar met aver = nageslacht in Oud Nederlands: van aver tot aver, dus van nageslacht op nageslacht. Later wist men niet meer wat aver betekende en werd er een h voor gezet. Van haver tot haver vond men gek klinken dus men veranderde dat in van haver tot gort