[grammatica] het internet of gewoon internet?

Discussie met een vriend. Welke zin is correct?
"Stel je voor, internet voor iedereen" of
"Stel je voor, het internet voor iedereen"

Toegevoegd na 1 minuut:
Betreft de eerste pagina op deze site: http://imagine-internet.net/

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Zonder lidwoord. Internet voor iedereen.

Hoewel taaladvies.net het volgende daarover schrijft:
De verbindingen op internet en op het internet kunnen naast elkaar worden gebruikt, zonder betekenisverschil. Vroeger kwam de verbinding overwegend voor zonder lidwoord, ondertussen komt ze ook vaak voor met een lidwoord. Ook op (het) intranet en op (de) televisie zijn verbindingen van het voorzetsel op met een communicatiemedium die zowel met als zonder lidwoord voorkomen.

In een enkele verbinding wordt het lidwoord niet gebruikt, behalve als de verbinding wordt gevolgd door een nabepaling:
Op teletekst kunt u alles nog eens nalezen.
U vindt alle recepten op de teletekst van de BBC.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@sensensens Dat ligt aan een paar dingen: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/hema-de-hema
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Snap overigens niet het antwoord als je de bron daarna leest. Het antwoord is juist: Het is allebei correct.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@sensensens Als het een eigen naam is : zonder lidwoord! ..Bij Albert Heijn en bij de Jumbo , het Kruidvat .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52 https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/hema-de-hema
Er zijn geen vaste regels voor lidwoordgebruik bij winkelnamen. Mijn eigen gedachte erover: Er is geen harde regel voor, wat jij zegt is zoals veel mensen het toepassen. Maar de jeugd zegt al bijna overal consistent "de Familienaam". Ik doe dat zelf ook (voor zover ik weet). Voor mij hebben deze twee zinnen twee verschillende betekenissen:
1."Ik ga naar de Albert Heijn"
2."Ik ga naar Albert Heijn" 1. Is de winkel die ik in mijn hoofd heb,
2. De persoon of het bedrijf (dochteronderneming van Ahold) (Prima zin in mijn ogen:)
Blokker heeft vorig jaar een mooie omzet gedraaid en ik ga zo naar de Blokker toe om de omzet voor dit jaar te verhogen. Juister zou zijn "naar de winkel van Blokker". Ik zou niet weten of Blokker een achternaam is of niet, velen zullen dat ook niet weten bij V&D en C&A. Miss Etam? Dixons? Geen idee. Veel makkelijker is het dus consequent de "winkelnaam" te zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Stel je voor, internet voor iedereen" of
"Stel je voor, het internet voor iedereen" Zijn zinnen met een verschillende betekenis. De eerste zin lijkt meer een wensgedachte, de tweede lijkt een soort alternatief internet voor te stellen. (waarvan je je kan afvragen of deze bestaat of kan bestaan, ik zeg ja). De eerste optie is dus veel ruimer, de tweede geeft iets specifieker weer. Het zal dus heel erg aan de context liggen wat je kan of wil gebruiken. De originele zin is ook zonder "the", dus ook zou in het Nederlands ook zonder "de" zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het Amerikaans wordt duidelijk over "the net" gesproken niet over "internet". Misschien was het vroeger anders, dat zou kunnen en is het nu veranderd. Over De AH of De C&A of ... ja daar wordt 'de winkel' mee bedoeld. Kun je wel instellen dat 'omdat iedereen het zegt het DUS goed is' , maar ik vind het ook zo lelijk om te horen, vreselijk! en ja, als ik naar AH [Albert Heijn] ga is het voor mij de winkel... ik ken de man niet! Zou het bedrijf/hoofdkantoor bedoeld worden, dan zeg je vast dat je [bijvoorbeeld] een sollicitatiegesprek hebt bij AH en dat kan dan of de winkel of het kantoor zijn. Ondertussen, ik begrijp wat je bedoelt! Lets agree to disagree! ... we kunnen besluiten met de woorden : het is zo... :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En waarover zijn we het dan niet eens? Over wat we mooi vinden, of over wat wel of niet mag*? "maar ik vind het ook zo lelijk om te horen, vreselijk!" Dat is prima, maar mijn punt was dat het gewoon mag, in je vorige reactie leek het er op alsof je dacht dat "ik ga naar de Albert Heijn" onjuist was. Dat jij het lelijk vind, maakt het niet onjuist. "Kun je wel instellen dat ‘omdat iedereen het zegt het DUS goed is’ " Dat was niet mijn insteek, er is geen regel voor, althans ik kan hem niet vinden. Op dat moment krijg je vanzelf een "taalstrijd" die wellicht tot een regel leidt, of wellicht expres open blijft. "ik ken de man niet!"
Precies daarom voelt het voor mij juist zou onhandig, ik ga niet naar die persoon, dus de "regel" om te conformeren naar eigennaam is dan zo dubieus in mijn ogen, want daar refereer ik helemaal niet aan. Ik bedoel de winkel. Ik zou zelfs 'de' "Naam van mijn Vader" zeggen als hij een winkel zou hebben die zijn naam draagt. *Het mag, daar hebben we geloof ik geen verschil van mening meer over. De rest is een kwestie van meningsverschil of verschil van inzicht inderdaad.