Uit hoeveel woorden bestaat het Nederlands woordenboek?

Op dit moment.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meerdere nederlandse woordenboeken van dik tot dun.

Het beste antwoord

Ruim 268.000.

Hoeveel woorden de Nederlandse taal heeft is moeilijk te beantwoorden, bijvoorbeeld omdat je er elke dag woorden bij kunt maken.

"Het" Nederlandse woordenboek is toch wel
De Dikke Van Dale.
De recentste, 14e uitgave is in 2005 verschenen en bestaat uit drie delen en een cd-rom.

Deze veertiende editie, telt ruim 268.000 trefwoorden in de herziene spelling van 2005.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

over vijfentwintigduizend woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is niet bekend omdat er altijd woorden bijgezet kunnen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taal leeft en als je wilt weten uit hoeveel woorden de taal bestaat, wordt dat ingewikkeld, dat is alleen te schatten.
Als je wilt weten hoeveel woorden er als lemma (onderwerp) in het woordenboek staan, dan moet je tellen ;p
(Nog flauwer: 'het Nederlands woordenboek' bestaat uit drie woorden ;p)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woordenboek bestaat natuurlijk uit veel meer woorden,maar ik denk dat je wilde weten hoeveel woorden er in het woordenboek beschreven worden.

Als je, zoals Momopoyolo doet, het aantal trefwoorden telt zijn er zo'n 400.000.

Ik denk dat het aantal verschillende woorden dichter bij het aantal hoofdtrefwoorden zit, zo'n 100.000.

'Het Woordenboek der Nederlandsche Taal, kortweg WNT, is een historisch woordenboek dat de Nederlandse woorden vanaf 1500 beschrijft.'

'Het WNT behandelt ongeveer 400.000 trefwoorden waarvan zo’n 95.000 hoofdtrefwoorden…'
rose