wat is 'nieuws' voor een woord? Enkelvoud, meervoud? En wat is de andere vorm ervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.7K

Antwoorden (5)

Het nieuws is ee nzelfstandig naamwoord enkelvoud.
Er zijn wel meer enkelvouden waarvan we het meervoud eigenlijk niet gebruiken, omdat het een onbepaalde hoeveelheid is. Denk aan lucht of water of energie. Licht, zand, sneeuw, fantasie, adem, zuurstof.....er zijn legio dingen die eigenlijk als enkelvoud een groot samengesteld geheel vormen.

Er zijn wel wateren, luchten en energieën, maar daar bedoelen we in de regel dan net weer iets anders mee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nieuws komt bij mijn weten in meervoud niet voor ; ik zou niet eens durven zeggen of het 'nieuwsen of nieuwzen zou moeten zijn. Ook lijkt het een meervoud te kunnen zijn van nieuw : nieuws. Feitelijk is het een bijwoord / bijvoeglijk naamwoord (nieuw - iets nieuws) dat verworden is tot zelfstandig naamwoord, zonder in alle vormen voor te komen. (Nieuwsje bijvoorbeeld komt ook niet voor; dat zou dan weer een nieuwtje zijn, dat toch net weer een andere betekenis heeft).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weer snap ik de - niet... Misschien moet GV maar eens gaan instellen dat als je punten wil geven je een reden moet opgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopeloze zaak, Yvke.
Ik heb de term die Bamibal heeft genoemd niet genoemd (leek me niet zo relevant op dat moment) en blijkbaar is Wiki een soort heilig ofzo......
bamibal
12 jaar geleden
Ik heb vandaag al veel nutteloze minnen gezien. Misschien iemand met een slecht humeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik c+ maar weer eens wat. Helemaal geen slecht antwoord, geen min waardig. Als dit antwoord een min waard zou zijn, kun je vrijwel elk antwoord op GV wel minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, +!
Al zat ik even na te denken over nieuw als bijwoord.. ;)
Het is een "singulare tantum", een woord dat de vormkenmerken van een enkelvoud heeft, terwijl er geen overeenkomstige meervoudige vorm bestaat.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weer snap ik de - niet… Misschien moet GV maar eens gaan instellen dat als je punten wil geven je een reden moet opgeven. 1 seconde geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij legt niet uit, licht niet toe en geeft geen voorbeelden ; zal dat de reden zijn geweest Dat is allemaal namelijk in het - eveneens zwaar geminde - antwoord hierboven al gebeurd.
bamibal
12 jaar geleden
Het is anders zuiver een antwoord op de vraag. Sommige mensen hebben nu eenmaal liever een antwoord dat direct to the point is, en hebben geen behoefte aan info waar niet om gevraagd wordt. Anderen stellen juist wel prijs op een uitgebreid antwoord met extra info. Maar naar mijn menig is het niet correct om jouw en mijn antwoord als "niet waardevol" te classificeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik weet ook niet wie dat heeft gedaan...er staan helaas nog steeds geen naampjes bij. Ik probeer vaak alleen te achterhalen waar een min voor KAN zijn geweest - maar vaak genoeg is het ook gewoon een slecht humeur, of iemand die je niet mag, of weet ik wat voor vage redenen nog meer, volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is welke woordcategorie het woord "nieuws" in valt en daar wordt ook gewoon antwoord op gegeven. Met toelichting (nee, die ontbreekt niet, dat is nl. het stuk vanaf de komma). Keurig link naar een bron erbij. Helemaal niks mis mee.
Er zijn woorden die geen meervoud kennen; als je in Van Dale kijkt staat er, heet cryptisch, "g.mv." Er zijn veel meer woorden zonder meervoud zoals aanpak, aard, adel, adem, asbest etc. Als ik op "geen meervoud"zoek in van Dale krijg in 14903 hits; keuze te over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord nieuws is de tweede naamval (zogenaamde genitivus partitivus) van het Middelnederlandse 'nieuwe', en dat betekent: iets nieuws. Daarom is het een onzijdig enkelvoudig zelfstandig naamwoord. Het meervoud ervan is officieel "nieuwsen", maar dat is onbekend in de levende taal. Er wordt gesproken van "nieuwtjes", als men iets nieuws in meervoud te vertellen heeft.
Amadea
12 jaar geleden
Je kunt er alleen meervoud van maken als je het hebt over nieuwsbericht=nieuwsberichten. Ofwel een bericht uit het nieuws wat gebeurd is of meerdere berichten uit hetzelfde nieuws wat gebeurd is.
Nieuws heeft geen meervoud. Net als bijv. het woord genot. Je kunt er geen 'telsysteem' op los laten. Je kan wel zeggen veel of weinig genot maar niet ' één genot, twee genot( -s,-ten) Er is wel één groot genot en dat is dan weer enkelvoud, wat het is er maar één hoe groot het ook is.:)

Ook 'de pers' is een enkelvoudig woord. De pers is machtig
zo zeggen wij. Maar neem je media, dan is dit al een meervoudig woord omdat het van het enkelvoudige medium afkomt. Het is dan ook; 'de media zijn machtig', iets wat veel fout wordt geschreven/gezegd.

Ja, Nederlands kan best lastig zijn! (^0^).
amc