Zojuist een brief in de brievenbus van TNT gemikt, hij was nog niet 'gelicht'! Is gelicht geen vreemd woord voor 'geleegd'...?

De tekst op de bus: De volgende lichting is om/op.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Ik heb lichting even opgezocht en het betekent (ook) lediging:

12. Lediging. Inzonderheid van een brievenbus gezegd.

http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M037097
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vind ik mooi !
10. Met betrekking tot krijgsvolk. Aanwerving, indienstneming. Verg. fr. levée. Oordene te stellen dat gheen versamijnghe, lichtijnghe van oorloochsvolcke oft andere inconvenienten … en ghebueren, bij V. VAERNEWIJCK, Ber. T. 2, 38 [1566].
(Zij) kregen T. Overste Lieutenant van tselve regement (die de lichtinge meest dede) gevangen, die seeckeren merckelijcken tijt gevangen gehouden werde, om de lichtinge van dat regement te beletten, DUYCK, Journ. 1, 311 [1593].
Geen' lichting van uitheemsche soldaaten voortaan te doen, dan by verlof der Algemeine Staaten, HOOFT, N.H. 1098 [c. 1645].
Placaaten en Ordonnantien, gemaakt en gepubliceert teegens de wervingen of ligtinge van Krygs- en Scheeps-volk, die alhier te Lande voor en uit naam van vreemde Heeren … worden gedaan, Gr. Placaetb. 9, 64 a [1766].
Het leger dat de Maarschalk Gérard, door zijne nieuwe ligtingen, op den voet van oorlog zal hebben gebragt, FALCK, Ambtsbr. 304 [1830].
Dat de lichtingen voor den krijgsdienst … hem (den Markenaar) eenigszins uit zijn afgesloten kring hebben gerukt, BEETS, C.O. 339 [1841].
Elk jaar heeft eene afzonderlijke lichting plaats, Militiewet 1912, a. 3, 1.
De lichting geschiedt uit hen, die zijn ingeschreven in enz., a. 3, 2.
ᴁ— Vandaar: de gezamenlijke lieden die bij zekere gelegenheid, b.v. in een jaar, voor den militairen dienst worden opgeroepen

Andere antwoorden (3)

Lichting betekent (ook): leegmaken van brievenbus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft volgens mij ook met een bepaald tijdsbestek te maken. Ik ben b.v. van lichting 55-5 (mil.dienst).
Daar ben ik absoluut niet geleegd, maar juist volgestopt met allerlei onzin. Hier nog meer in"lichting".

5.lichting
1) Aanwerving 2) Het oproepen van soldaten 3) Indienstneming 4) Jaargang 5) Jaarklasse 6) Klas 7) Lediging van brievenbus 8) Lediging van een brievenbus 9) Lening 10) Levée 11) Opnemen 12) Oproep voor soldaten 13...
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/li
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft het er ook mee te maken dat vroeger de klep van de brievenbus gelicht moest worden om de post eruit te kunnen halen. Hoe dat met de hedendaagse brievenbussen gaat weet ik eigenlijk niet maar vroeger moest een deel van de voorkant opgelicht worden om bij de post te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal aannemelijk: Bij nóg oudere brievenbussen zat een luikje aan de zijkant, dat als een gewoon deurtje opzij draaide.
Toch sprak men ook in die tijd van "buslichting" De bussen met kleppen om op te lichten zijn nog steeds in Nederland in gebruik, ze zijn werkbesparend omdat de post vanzelf in de eronder geplaatste zakken valt.
Bij het oude model moest de post er met de hand uitgehaald worden.