Hoeveel verschillende afscheids groeten zijn er ongeveer?

Ik zeg bijvoorbeeld 'Houdoe', omdat ik in Brabant woon en het zo geleerd heb eigenlijk..
In Limburg zeggen ze 'Haje'. Dan heb je nog doei, doeg, dag enz. enz. Hoeveel zijn er ongeveer en waar komen ze vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
15.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk hoor al die voorbeelden, maar als je de vraag leest wordt daar niet om gevraagd

Antwoorden (9)

Ajuu.
Overijssel en Drenthe

Toegevoegd na 1 uur:
En de Achterhoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even afscheidsgroet googlen en je vind dit:

Bekende vormen van verbale begroetingen binnen het Nederlandse taalgebied zijn:

Goedendag, Goeiendag of Gedag - Een algemene begroeting.
Goedemorgen - Goedemiddag, Goedenavond, Goedenacht - Formele begroeting afhankelijk van tijdstip.
Hallo - Dag (Daag), Hoi, Hé - Minder formeel.
Moi - regionale groet in Noord- en Oostelijk Nederland en goedgaon bij het afscheid.
Moaj - regionale groet in West-Friesland (waarschijnlijk afkomstig uit het Nedersaksisch).
Môh, Môguh - West-Nederland, Westland.
Morrie - goedendag, goedemorgen, hallo - regionale groet in West-Friesland.
No heui - regionale groet in West-Friesland.
Harré - in delen van Friesland.
Houdoe - regionale afscheidsgroet in Noord-Brabant en het zuiden van Gelderland.
Tot ziens - Doeg, Doei, Later, Aju - Bij afscheid.
Tjeu, Mazzel - bij afscheid (lokaal).
Vaarwel - enigszins formele afscheidsgroet, bijvoorbeeld bij de marine.
Welterusten - Slaap lekker - bij het naar bed gaan.
Haije - regionale Limburgse afscheidsgroet. In Noord-Limburg en rondom Nijmegen wordt meestal Houje gebruikt, als mengvorm tussen Brabants en Limburgs.
Adië - tevens een regionale Limburgse afscheidsgroet, veel gebruikt in Zuid-Limburg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gedaan, ajuu.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjuus, in Arnhem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1 Doegie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, moi!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg die van de laatste tijd:
Doedoei!!
tot ziens
láturrrr (later)
ciao
fijne dag nog
'k zie je
hoi (vooral aan de telefoon)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een erg serieuze: Adieu....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK MIS welterusten voor sávonds het slapen gaan,ook tijdelijk afscheid nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf gebruik ik ook ; tot gauw , tot snel (woon in Nijmegen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ciao is ook erg in. Bonjour, kan ook nog. Mijn moeder zei altijd bezjoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn er ongeveer 1761. Sommige komen uit het woordenboek, andere zelf bedacht, anderen een plaatselijk dialect, anderen uit het buitenland, sommige van bekende figuren of een filmquote, wat ook kan is je eigen creativiteit. Het is allemaal mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons in Twente is het ook wel Uiuus en Goat goan en loat 't oe kepot kok'ng.