Hebben ze in het Franstalige deel van België ook een accent?

Net als dat ze Vlaams Nederlands in het Nederlandse deel spreken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Ja hoor,
Er zijn verschillende talen in Wallonië : Het Waals (herkenbaar door het vele gebruik van de 'double v':w...dat in het Frans nauwelijks voorkomt)
Het Picard is een Waalse taal die overeenkomt met het Frans uit Picardië.
Champenois wordt gesproken in de streek van Croix Scaille
Luxemburgs met Franse boventoon in Oost Luxemburg.
Brussel is geen Wallonië :da's belangrijk om weten!

Toegevoegd na 1 minuut:
Eigenlijk is Waals een aparte taal...zoals Fries

Toegevoegd na 12 minuten:
En dan is er nog Lotharings zie ik nu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verschillende accenten zelfs, in het zuiden van Wallonië (tegen Luxembourg aan) spreken ze over het algemeen zuiver Frans en kunnen ze niet eens Nederlands spreken, In regio Brussel spreken ze weer ander Frans dan bv Luik waar ze wel Nederland kunnen spreken maar het simpelweg niet willen (tenzij ze geld van je krijgen en je dreigt weg te lopen omdat je ze niet verstaat)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker. Het Frans van Frankrijk is bv heel anders dan dat van België. De Fransen maken hun woorden al zingend af, waarmee ik bedoel dat ze een andere intonatie hebben op het einde van ieder woord.
14 jaar geleden
Nee. Ze hebben geen accent maar een dialect of taal die ze spreken. Zoals het Nederlands of Frans. Met Franse dialecten en een Nederlands dialect, beter bekend als vlaams. Mensen kunnen wel met een Frans of Nederlands accent Duits, Frans of in een andere taal. Een accent verraad je eigen spreektaal in een taal die je niet vaak spreekt. Bijvoorbeeld Friezen die Nederlands spreken. Dit hoor je in de meeste gevallen. Ik heb echter nog nooit gehoord dat ik een Fries accent heb. De klank van mijn stem verandert wel in deze talen.

Toegevoegd na 3 uur:
Dus met andere woorden is een taal de officiële voertaal in een bepaald gebied/land. De verbastering van deze taal noemen we een dialect. Een accent is de klank van je spreektaal doen klinken in een taal die je niet vaak spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Waals is een lokale Romaanse streektaal die in het grootste deel van Wallonië gesproken wordt door een deel van de bevolking.

In andere delen van Wallonie spreken ze weer andere streektalen.

Toegevoegd na 51 seconden:
Maar je kan je er in het Frans heel goed redden.