welk systeem van ontleding is het beste te gebruiken in de Nederlandse grammatica?

Ik was van plan mijzelf op het gebied van grammatica wat bij te spijkeren. Nu stuitte ik al snel op twee verschillende vormen van zinsontleding. Namelijk Taalkundig benoemen en Redekundig ontleden. Nu zou ik graag weten welke van deze twee het meest gangbaar is? Of is een combinatie mogelijk met beiden?

wikipedia; http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontleding_(grammatica)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (1)

Er zijn vele manieren waarop je kunt ontleden. De ene manier zal beter bij je passen dan de andere manier; dat is meestal geen kwestie van goed of fout, maar een kwestie van voorkeur.

Bij het redekundig ontleden verdeel je de zin in zinsdelen en geef je elk zinsdeel een redekundige naam. Deze zinsdelen hebben allemaal met elkaar te maken. Je zou dus (als ezelsbruggetje) kunnen zeggen dat er voor elk zinsdeel een bepaalde ‘reden’ is waarom het verband houdt met andere zinsdelen.

Bij Taalkundig ontleden benoemd je de woordsoort

Toegevoegd na 33 minuten:
Je kunt de twee soorten ontleden wel los van elkaar zien, maar als je vraagt welke van de twee vormen het meest voorkomt, zou dat redekundig ontleden kunnen zijn, aangezien je vaak geen goede zin kunt maken en ook niet taalkundig kunt ontleden zonder eerst redekundig te hebben ontleed.
Twee dezelfde woorden kunnen tot een verschillende woordsoort behoren.
De zin: Op de fiets fiets ik naar huis kun je pas taalkundig ontleden nadat je de zin eerst redekundig hebt ontleed, omdat er tweemaal fiets staat. De persoonsvorm (is altijd een werkwoord) kan men vinden door de zin vragend te maken, daarna bepaal je de andere zinsdelen.
Dan pas kun je de zin taalkundig ontleden.
Voor de eerste "fiets" staat een lidwoord, de “eerste” fiets is dus een zelfstandig naamwoord.
De “tweede” fiets is de persoonsvorm die bij ik hoort. De “tweede” fiets is dus een werkwoord.