Wat betekent 'ingetrokken' in deze zin? Of wat betekent deze zin?

Maar in 1941 werd Amerika in de 2e Wereldoorlog ingetrokken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

er tegen wil en dank bij betrokken raken.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Amerika hield zich tot 1941 afzijdig van de wereldoorlog.
Maar door de aanval van Japan op bases van de VS werden ze meegesleurd in de wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zin is erg krom ; twee keer in is volstrekt overbodig, en zelfs zonder de eerste ’ in’ (In 1941 werd Amerika de Tweede Wereldoorlog ingetrokken’ loopt hij niet lekker.
‘Werd of raakte Amerika bij de tweede wereldoorlog betrokken’ dekt vermoedelijk de lading beter.

Het komt er in elk geval op neer dat Amerika vanaf toen een rol ging spelen in de Tweede Wereldoorlog. Dat moet geweest zijn door de Japanse aanval op Pearl Harbor. Toen zaten ze er tot over hun oren in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling:
Dat de zin 'In 1941 werd Amerika de Tweede Wereldoorlog ingetrokken' niet lekker loopt komt doordat 'in' en 'getrokken' hier los geschreven moeten worden. Als je dat doet is het een prima zin.
Het gaat hier namelijk niet om het werkwoord 'intrekken' maar om het werkwoord 'trekken' met de bepaling 'de Tweede Wereldoorlog in'.
'In 1941 werd Amerika de Tweede Wereldoorlog in getrokken' is dus een goede zin.