Nederlandse grammatica oefenen?

Beste mensen,

Ik zou graag willen oefenen op mijn nederlandse grammatica, want dat kan ik niet goed.

Steeds als ik begin aan het lezen van iets over grammatica krijg ik hoofdpijn en begint het te draaien voor mijn ogen.

Heeft iemand een leuke site waar het kinderlijk wordt uitgelegd, maar wel goed. Of een leuk programma dat je ermee helpt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Probeer dit eens:
Neem een zin die je ergens leest of hoort.
Schrijf die over op een leeg blad. En ondertussen of direct daarna stel je je voor wat de gebeurtenis is die zin. Gewoon fantaseren, een beeld of you tube-je in je hoofd vormen.

Dan noteer je een paar dingen:
1. Wie of wat is in deze gebeurtenis de acteur?
2. Wat is de actie?
Deze twee zaken komen in elke goede zin voor.

3. Welke andere personen of objecten doen hier aan mee?
4. Welke zinsdelen gaan over de situatie/plaats?
5. Welke zinsdelen gaan over de tijd/periode?

6. Welke woorden geven verbanden aan en wat betekenen die? Kan je dat ook op een andere manier zeggen? (denk aan woorden als: en, maar, omdat, daarom, tegelijkertijd, vervolgens, die, dit, dat, deze etc.)

Probeer het een paar keer. Daarna zal je beter begrijpen waar grammatica over gaat.

PS. het lijkt er een beetje op dat je een post traumatisch stress syndroom hebt opgelopen ;-). Waarschijnlijk door het herhaald aanbieden van een grammaticadidactiek die niet helpt; dat is een vorm van mishandeling.

De begrippen en regels alleen al maken dat je dichtklapt. Het belangrijkste is namelijk punt 6 maar door de manier van lesgeven lijken punt 1 en 2 het belangrijkste. Dat zet je op het verkeerde been.

Grammatica is een analytische vaardigheid om de werkelijkheid achter de zin te kunnen begrijpen. En dat kan je natuurlijk al lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

op www.cambiumned.nl kan je goed oefenen met de verschillende delen van de grammatica. het staat er uitgelegd zodat scholieren het kunnen begrijpen. de site is dan ook gemaakt voor middelbare scholieren die moeite hebben met een bepaald deel van de grammatica, bijv de -d en de -t uit elkaar houden bij werkwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Www.jufmelis.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://spelling.tormentil.nl/

Kijk hier eens. Het beste is om veel te oefenen en deze site oefent alles alleen maar. Je vult in en krijgt daarna de uitslag of het goed is. Hoe meer je het doet, hoe makkelijker het te begrijpen is.
amc
13 jaar geleden
Vraag aan je docent Nederlands of hij/zij extra bladen wilt maken. Als je het op internet wilt oefenen kan je het beste http://www.cambiumned.nl/oefeningengrammatica.htm gebruiken, hierboven -of ergens in dit tekstje- zie je de link waar je grammatica kan oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.beterspellen.nl

Toegevoegd na 13 seconden:
Je kunt hier dagelijks een nieuwe test doen, je krijgt een herinnerings mailtje als de nieuwe test beschikbaar is.

Nadat je de vragen beantwoord hebt, kan je gelijk de antwoorden zien met doorverwijzingen naar een duidelijke uitleg van de grammaticale regel.

Je leert hier echt heel veel!