Volgens mij is het verjaardagsgeld, volgens mijn spellingscorrector verjaardag geld. Maar in dit geval komt er toch een verbindings s te staan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me ook.
Antoni
9 jaar geleden
Je spellingscorrector kent blijkbaar de woorden "verjaardag" en "geld" wel, maar "verjaardagsgeld" niet. De spellingscorrector is een hulpmiddel, maar geen perfect hulpmiddel. Laat je dus niet leiden door je spellingscorrector, maar blijf ook zelf nadenken! Gelukkig zie ik dat je dat al doet, door deze vraag te stellen!

Antwoorden (1)

Ja, er hoort een s tussen en het is één woord.
Dus verjaardagsgeld.
Net als bijvoorbeeld verjaardagsfeest.

De tussen-s is (zowel in het Groene als in het Witte Boekje) een vrije kwestie: de letter wordt geschreven als hij wordt uitgesproken. Met deze vrije regel wordt tegemoetgekomen aan de uitspraakverschillen tussen sprekers; er zijn veel woorden waarin de één wel een s zegt en de ander niet.

In de meeste gevallen kun je op je gehoor afgaan, maar als het tweede woorddeel met een s-klank begint (zoals in station(s)chef), is niet te horen of er één of twee s'en geschreven moeten worden. Er zijn dan twee mogelijkheden om achter de voorkeursvorm te komen:
1. Maak een samentrekking: stationschef is met een tussen-s omdat je een s hoort in stations- en bedrijfschef.
2. Vervang het tweede deel door een woord dat niet met een s-klank begint: stationschef is juist omdat het ook stationshal is.

Er zijn dus geen vaste regels te geven voor het wel of niet voorkomen van de tussen-s; wel zijn er enkele vuistregels. Wie toch nog twijfelt over de voorkeursvorm, kan heel goed internet laten beslissen: een zoekmachine kan zo vertellen welke vorm het gebruikelijkst is. Er zijn ook een aantal patronen te zien in het gebruik van de tussen-s.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je spellingcorrector herkent dit samengestelde woord niet. Dat hoeft niet te betekenen dat het woord fout gespeld is.
SimonV