Dit betekent dat de zin onderdeel uit maakt van een langer citaat, maar dat er maar een deel van het citaat is weergegeven.

Drie puntjes achter een zin zonder haakjes er om heen, beduiden meestal dat de schrijver van de zin vindt dat je er nog even langer over na moet denken... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, met zo'n naam moet je die vraag foutloos kunnen beantwoorden.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet me denken aan Xinix en Italklaas, die gebruikten dat ook vaak... :)))
+1
Dat er nog iets achterkomt wat niet 'geciteerd' is of er niet bij gezet is.
Het kan ook zijn dat kleine fragmenten uit een verhaal worden gehaald, dan laat dit zien dat er nog stukken tussen horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beletselteken is een leesteken bestaand uit drie puntjes (…). Het beletselteken wordt ook wel doorlooppuntjes of ellips genoemd; men spreekt ook wel van puntjepuntjepuntje. Voor én na het beletselteken komt een spatie, behalve als het beletselteken op een afgebroken woord volgt, of wanneer het tussen ronde of vierkante haken staat. Als het beletselteken aan het einde van de zin staat, komt er niet nog een punt achter: En toen werd het stil …
Het teken wordt gebruikt:
Om aan te geven dat een deel van de zin is weggelaten.
En over dit onderwerp valt nog veel te zeggen, maar …
Om aan te geven dat een deel van een woord is weggelaten.
Pas op voor de drem…
Om een pauze aan te geven, eventueel om de spanning op te voeren en extra aandacht van toehoorders of lezers te vragen
En wie kwam er niet aan … Jan.
Om in een citaat aan te geven dat er iets is weggelaten. Meestal wordt het dan tussen haakjes gezet.
De zon is een (…) belangrijke ster. Hier is weggelaten: voor ons in alle opzichten.
Om aan te geven, dat iets te denken geeft
Tijdens de brand vluchtte de pastoor met zijn vrouw (…) uit de pastorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... De pastoor kan geen vrouw hebben, vandaar de puntjes om na te denken. :) Heb het overigens direct van Wikipedia gekopieerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...dan heb ik alweer spijt van mijn +...
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...maar evengoed koploper voor 'Beste antwoord'...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je alle belangrijke betekenissen gehad. Plusje dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@riscysite Volgens mij gaat het erom dat de vraagsteller goed antwoord op zijn vraag krijgt. Of je het nu zelf verzint of dat je het kopieert. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groot gelijk.
Vandaar dat lachebekje dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed hoor.. +
Ik zou er nog aan toe willen voegen dat bij een afgebroken zin met ... de lezer over het algemeen wordt verondersteld de zin zelf af te kunnen maken.