Wat is het meervoud van deur? deuren of deurs?

Mijn oom denkt dat het deurs is omdat je bij auto's van 3 deurs en 4 deurs etc. spreekt, ik denk dat het gewoon deuren is.
wie kan ons helpen met dt meningsverschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Het beste antwoord

Het meervoud van "deur" is "deuren".

"Tweedeurs", "driedeurs", "vierdeurs" en "vijfdeurs" kunnen worden gezien als bijvoeglijke naamwoorden bij "auto", vergelijkbaar met "rode" in "een rode auto": "een vierdeurs auto".
Antoni
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het correcte meervoud van deur is deuren.

Maar bij auto's spreekt men van een 3-deurs als de auto drie deuren heeft en een 5-deurs als deze vijf deuren heeft enz...

Maar hier wordt dus helemaal niet het meervoud van deuren mee bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het meervoud van deur is deuren,
bij auto's spreekt met van deurs om een model aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het meervoud van deur is deuren. in dit geval is deuren in zelfstandig naamwoord. als je spreekt van 5-deurs is deurs een bijvoegelijk naamwoord.