Waarom wordt het woord "villa" uitgesproken als "viela", terwijl er 2 maal de letter "L" in voorkomt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
5.3K

Het beste antwoord

Omdat het een woord is, 'geleend' uit de Franse taal.
Zoiets noemen ze een leenwoord. Het is dus eigenlijk
een Frans woord dat wij hebben overgenomen, we schrijven en spreken het hetzelfde uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Uitspraakleer. neem het woord VOYELLE (klinker)in het frans, je hoort de dubbele L niet. Villa is oorspronkelijk van latijnse origine. Alle leenwoorden worden zo trouw mogelijk nagebootst. In het spaans bestaat de dubbele l niet en wordt ze als j uitgesproken.Nu Villa wordt door parijzenaars met een kort I uitgesproken du Vi- la met klemtoon op de VI.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zullen we bij "pizza" ook maar de "i" uit het woord "vis" gaan gebruiken? :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar je mag ook best vih-laah zeggen hoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
inderdaad het is oorsplonkelijk uit het frans franse hebben een ander accent. je zegt toch ook plafon inplaats van plafonD. (ik weet dat je plafond schrijft) dat is ook een frans woord.