Als er wordt gezegt: Deze strijd is gemeen en onoverwinnelijk, vind de club PRR. Is het dan een feit of een mening? Het gaat om de hele zin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (4)

Dan is het een feit. Je geeft een mening, in dit geval van de club PRR. Het is te controleren, namelijk aan club PRR vragen wat hun mening is. Je geeft deze mening dus weer als een feit. Stel er staat: wij, club PRR, vinden dat deze strijd gemeen en onoverwinnelijk is. Dan is het een mening. Maar in dit geval niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een mening; er staat toch 'vindt de club PRR'? Het is dan toch de mening van die club ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand iets vindt, dan is het een mening. Bij feiten zul je iets verwachten als: uit de gegevens blijkt etc.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit de gegevens blijkt dat de PRR vind dat...
dit is zeker weten een feitelijk weergegeven mening. Pas een heel lesuur discussie gehad met lerares Nederlands over dit. Wij maar blijven denken dat het een mening was... :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat het nu herfst is, dat blijkt omdat ik dat nu zeg, dus is het een feit ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Question, je snapt het niet. Het gaat om de gehele zin. Het is jouw MENING dat het herfst is, maar het is een FEIT dat jij vindt dat het nu herfst is.
(hoofdletters voor de nadruk, dus niet voor het "schreeuwen")
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oké gootje- duidelijk
Het is de mening van de club PRR dat de strijd gemeen en onoverwinnelijk is.

Het is een feit dat de club PRR vindt dat de strijd gemeen en onoverwinnelijk is.

Want een feit is iets wat bekend is, of waarvan vaststaat dat het zo is. Het staat vast dat de club PRR dat vindt, want dat hebben ze gezegd.
Dus het is een feit dat dat hun mening is (om het nog wat moeilijker te maken)