Waarom zijn nieuwskoppen geschreven in de tegenwoordige tijd?

... als het gaat om gebeurtenissen die in het verleden hebben plaatsgevonden.
Dus waarom bijvoorbeeld "Kramer wint goud" en niet "Kramer won goud"?
Of "Joran bekent alles" en niet "Joran bekende alles".
Of "Man bijt hond" en niet "Man beet hond".

bamibal
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Als ik er zo over nadenk, denk ik dat het minder actueel lijkt als er verleden tijd gebruikt wordt ipv tegenwoordige tijd. Als krant wordt/werd je geacht actueel te zijn met het laatste nieuws en dat komt niet zo over als je verleden tijd gebruikt. In boeken gebruikt men wel verleden tijd inderdaad, ervan uitgaande dat het boek na de gebeurtenissen die er in beschreven staan, geschreven is. Een krant ook maar de beweegreden is dus anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij het maken van koppen speelt het genre van het artikel een rol.
Bij nieuwsartikelen streven we naar duidelijke, levendige koppen.
De kop bevat de essentie van het nieuws

Toegevoegd na 31 minuten:
Zodat de kop pakkend word voor de personen die het lezen, ik neem aan dat "Kramer wint goud" sensationeler klinkt als "kramer won goud". Dat is wat de media doet, dingen aantrekkelijk maken voor de consument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
En wat is nu het antwoord?
Volgens mij verhoogt het ook de actualiteitsbeleving van het gebrachte nieuws.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je iets in de tegenwoordige tijd schrijft dan voelt of ervaart de lezer dat alsof hij er zelf bij is. De lezer wordt als het ware het verhaal of verslag "ingezogen". Schrijf je iets in de verleden tijd dan is het gebeurde ineens minder spannend of interessant. Let maar eens op als iemand je een gebeurtenis vertelt en je die zo kleurig mogelijk voor ogen wil toveren, dan gaat hij over op de tegenwoordige tijd van de werkwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nieuwskoppen geven een feit weer.

Dat is in één korte zin het antwoord op jouw vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een feit kun je ook in de verleden tijd weergeven. De krantenkop is bijv. "Kramer wint goud", maar in de tekst pal eronder staat dan meestal iets als "Kramer won gisteren goud bij blabla".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier gaat het over krantenkoppen en niet over de teksten die eronder staan.
Krantenkop: Kramer wint goud= een feit, een gebeurtenis.
Eronder wordt dat feit uitgelegd en bijbehorende details gegeven, daar zit toch een duidelijk verschil in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wel dat het hier om de koppen gaat. Ik reageerde alleen op het feit dat je stelt dat het tegenwoordige tijd moet zijn om een feit weer te geven. Ik stel dat dat ook wel in verleden tijd kan. "Kramer won goud" geeft het feit evengoed weer. Misschien zelfs nog wel beter, omdat het mede aangeeft dat het al is gebeurd ipv dat het nu plaatsvindt.
Het is nieuws, en de tegenwoordige tijd draagt bij dat het nog maar net is gebeurd. Natuurlijk kan het niet nog aan het gebeuren zijn op het moment dat je de krant leest, maar dit is bijvoorbeeld niet Kramer's eerste gouden medaille, hij won er al eerder een. En zo zijn veel dingen misschien al eerder gebeurd. In tt klinkt het recenter.