Wat is de Latijnse term voor lofrede bij uitreiking van een prijs aan een persoon?

Laudtio gaat blijkbaar over een belangrijke fase in de carriere. Wat is het dan voor een bepaalde gebeurtenis?

Toegevoegd na 39 seconden:
Spellingschecker werkt niet goed: LAUDATIO dus.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
%vitd, Waarschijnlijk omdat je naar Lauditio hebt gezocht, heb je de site niet gevonden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had graag geweten wat nu het verschil is tussen Laudatio, In memoriam en het latijnse woord dat ik niet ken voor een nagedachtenis aan het werk van iemand, maar dat mag ik niet vragen. Bedankt voor alle bijdragen aan het lofzang mysterie dat wel een mysterie zal blijven....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mogelijk mag dit wel ... Is er dan nog een latijnse term voor de herdenking van een nalatenschap van een wetenschapper zeg 100 jaar later?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En vooruit ... Wat is het verschil tussen een Nachruf en een In Memoriam? Of is dit hetzelfde? Ik kom er niet uit met een woordenboek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is Latijn voor een lofzang bij het leven van een persoon? Necrologie is na de dood, maar verschilt blijkbaar van een in memorian. Is, het bij leven dan een Laudatio? Toegevoegd na 25 seconden:
Sorry In Memoriam!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij een Laudatio die wordt uitgesproken ter ere van een persoon is deze aanwezig. Ter gelegenheid van de viering van de negentigste verjaardag van de schrijfster Hélène (Hella) S. Haasse hield men tijdens de opening van het Hella Haasse * museum een Commemoratio waarbij het privé archief van haar werd geopend en besproken.
Tegelijkertijd werd een “Biografie” van haar (een levensbeschrijving) gepubliceerd.
Bij haar overlijden werd er een “In Memoriam” uitgesproken.
Had men de biografie na haar overlijden gepubliceerd dan was het een “Necrologie” geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nachruf is een Duitstalig woord. Philip von Zesen, een literatuurschrijver uit de zeventiende eeuw heeft het woord Necrologie gesplitst en verduitst in Nachruf en Totenverzeichnis
Nachruf is een zeer korte necrologie die na het overlijden in de krant of tijdschrift wordt geplaatst.
Totenverzeichnis is een overlijdensregister waarin men de overledene kan laten bijschrijven, zodat men na een Jahrestag een herdenkingsberichtje in de krant kan plaatsen.

Het beste antwoord

De laudatio (van het Latijnse Laudare, "loven, prijzen"; ook wel panegyriek genoemd) is een lofrede ter ere van een bepaalde persoon die wordt gehouden ter gelegenheid van een bijzondere verrichting of een bepaald jubileum van die persoon. Een academische promotie wordt bijvoorbeeld altijd besloten met een laudatio ter ere van en gericht aan de succesvolle promovendus. Deze laudatio wordt gewoonlijk gehouden door de promotor of copromotor van de promovendus.

In de oudheid was een laudatio een klassieke oefening aan de Latijnse retorenscholen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bijgaand als voorbeeld hoe een Laudatio eruit kan zien, de tekst van de Laudatio voor Joop van den Ende

Toegevoegd na 50 minuten:
Bij een viering of plechtigheid ter herdenking van iets zoals bv het honderdjarig bestaan van het Nederlands Rundvee Stamboek of tijdens de plechtige zitting in 2002 ter herdenking van vijftigjarig bestaan van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen is de Latijnse term: Commemoratio.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dank voor alle moeite!