Wat betekent desgevraagd in deze zin; dus wie heeft een reactie gevraagd ?

'Dit laat Microsoft desgevraagd aan NU.nl weten'. Heeft Microsoft dan gevraagd aan nu.nl om iets op de site van nu.nl te zetten, of heeft NU.nl dan uitleg aan Microsoft gevraagd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Het beste antwoord

De Van Dale: "indien het gevraagd wordt, nodig is". Volgens onzetaal.nl is het 'ouderwets taalgebruik'.

Maar dat wist je al. Het probleem zit hem in de relatie tussen de 'personen' en het woord desgevraagd. Ik zou het vooral subtiel taalgebruik noemen. Wat vooral ervaring met het gebruik vraagt.
In dit geval beschrijft het hoe / waarom Microsoft, iets aan Nu.nl laat weten.
(Waarbij niet gezegd wordt wie het gevraagd heeft. We nemen aan dat dit de journalist van NU.nl is.) Als het andersom zou zijn, zou er iets staan als: "Op verzoek van Microsoft ..." of "Desgevraagd plaatst NU.nl deze gegevens voor Microsoft."

Het is ook een woord dat je bijna altijd weg kunt laten, dan staat er "Dit laat Microsoft aan NU.nl weten."

Meer over het gebruik en achterliggende betekenissen:
Het wordt vaak door journalisten gebruikt om aan te geven dat de informatie niet algemeen bekend is. Dus dat er meer of betere informatie wordt gegeven dan wat eerder of op andere plaatsen gevonden kan worden.
Ook geeft Nu.nl hiermee aan dat de informatie uit een betrouwbare bron komt.

Soms wordt het gebruikt om aan te geven, dat het verkrijgen van het antwoord niet makkelijk is. Of dat het antwoord met tegenzin gegeven wordt.
Maar dat is allemaal afhankelijk van de situatie waarin het gebruikt wordt.
Een ander voorbeeld:
"Desgevraagd kan ik nog meer voorbeelden geven."
Dus als je de moeite doet om te vragen, zou ik nog meer kunnen schrijven. Het houdt de mogelijkheid open, maar geeft ook aan dat het niet vanzelfsprekend is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze laten iets aan Nu.nl weten, dus die moeten iets hebben gevraagd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu.nl heeft uitleg aan Microsoft gevraagd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, bedankt !
Desgevraagd betekent; 'als ernaar gevraagd wordt'.
het is eigenlijk oud-nederlands toen wij nog volop naamvallen hadden. Sommige woorden worden nog steeds gebruikt zoals, desalniettemin, de man diens kind, de vrouw wier kind enz. In het Duits geldt het nog bij alles,die geslachtsgebonden naamvallen, dit was ooit ook zo bij ons in nederland.
Indien iemand het desgevraagd laat weten wordt er door een ander naar gevraagd.
In jouw geval heeft Nu.nl ernaar gevraagd en laat Microsoft het weten.
amc