Waar komt het woord 'poleren' vandaan?

Onze huishoudster was gisteren een theedoek aan het opwarmen in de magnetron en ik vroeg haar waarom zij dit deed.
Zij vertelde mij dat ze de glazen en het bestek ging poleren.
Dit kende ik niet van onze vorige huishoudster (althans, het woord niet) en ze legde uit hoe dat in z'n werk ging.
Dat is me nu helder (no pun intended).

Ze wist me echter niet te vertellen waarom dit 'poleren' wordt genoemd.
Weet iemand hier meer over?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
7.8K
Poet
9 jaar geleden
Hier staat het eea daarover.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/poleren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken het woord van de horeca en het werd in de bediening gebruikt. Als de tafels gedekt werden, werd het bestek gepoleerd voor het op tafel gelegd werd. Na gebruik ging het wel in de afwas mee, waarna het weer gepoleerd werd met het dekken van de tafels.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik poleer alleen inter en extra...
Erna55
9 jaar geleden
Een wiskundige kan pi gebruiken om de omtrek van het te poleren glas te berekenen... Ik speel met de gedachte : pi-poleren
Hoewel dat ook Pipo-leren kan zijn.

Het beste antwoord

Na het afwassen en opdrogen van serviesgoed blijven er vaak strepen en vlekjes op het materiaal achter. Door poleren worden deze strepen en vlekken verwijderd. Poleren is het opwrijven en vlekvrij maken van serviesgoed, bestek en glaswerk. Betekenis: glanzend maken.

Zoals ik al vermoedde stamt het werkwoord af van polijsten. Dat komt uit het Latijn, politura: ‘het polijsten, de glans’, en dat een afleiding van polīre -> zie daar de gelijkenis met poleren. Ook in het Frans is het 'polir'.

Toegevoegd na 1 minuut:
en dat een afleiding = en dat is een afleiding
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Snel gevonden! Dank! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je toevallig ook wat de meerwaarde is van een wárme theedoek?
Amadea
9 jaar geleden
Het lijkt mij omdat met warmte vlekken beter verdwijnen. Als ik gemorst heb op mijn trui of bloes maak ik een punt van een theedoek nat met heet water en wrijf het gemorste goed uit. Na het opdrogen is er dan meestal geen vlek meer te zien (tenzij het erg vet was of er tomaat in verwerkt zat).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wederom dank!