Is het verkeerd als je een vorm van spreektaal schrijft?

Ik schrijf bijvoorbeeld altijd 'gemakkelijk', terwijl ik ontzettend veel mensen 'makkelijk' zie schrijven. Dit is spreektaal, geen schrijftaal. Maar hoeveel mensen hebben hier eigenlijk een probleem mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dingen als gemakkelijk vind ik dan nog wel meevallen, maar andere soorten spreektaal als "wat" i.p.v. "iets" vind ik dan een stuk storender. (Dat soort dingen zie ik véél te vaak terug op mijn werk)

Antwoorden (7)

Gemakkelijk is een zogeheten synoniem van makkelijk.

Synoniem betekent dat de woorden vrijwel dezelfde betekenis bezitten.

Het mag zonder enig bezwaar door elkaar gebruikt worden.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Makkelijk en gemakkelijk zijn inderdaad beiden correct en hebben dezelfde betekenis.
(bron: Dikke van Dale)
Makkelijk en gemakkelijk zijn synoniemen.

'Gemakkelijk is de oudste vorm. Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal (deel IX, 1913) is makkelijk een "Bijvorm van gemakkelijk, die vooral in Holland zeer gewoon is". Dit woordenboek geeft enkele citaten uit de achttiende eeuw waarin makkelijk wordt gebruikt. In de schrijftaal komt deze vorm dus ook al eeuwen voor.'
rose
13 jaar geleden
Het is niet verkeerd. Het wordt wel een probleem als je gaat solliciteren naar een baan als docent Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er maar aan in welke context je schrijft. Spreektaal in een briefje of mailtje is prima als dat heel informeel bedoeld is, bijvoorbeeld aan je partner of een vriend(in). Maar in sollicitatiebrieven, of stukken op het werk, moet je geen spreektaal gebruiken. Overigens is je voorbeeld (makkelijk-gemakkelijk) een grensgevalletje hoor. Je hebt helemaal gelijk, maar ik vraag me af hoeveel mensen dit weten...En als ze het al weten, hoeveel mensen zich er dan aan storen.
Taal ontwikkelt zich ook steeds. Dingen die eerst als echt fout gezien werden, zijn nu goed en andersom. Ik ben zelf docent Nederlands en ik vind dat je niet te streng moet zijn. Taal is een gebruiksvoorwerp, laten we het ook zo benaderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi antwoord! Taal is inderdaad een gebruiksvoorwerp en vooral ook erg leuk om mee te spelen!
Verkeerd? wat is verkeerd? dat is een normatieve uitspraak en we weten niet precies wat de norm is.
Ik hanteer wel het verschil tussen schrijftaal en spreektaal, maar de grens is wat aan vervagen. Soms denk ik, de lezer in gedachten houdend, dat mijn bedoelingen beter overkomen als ik eenvoudige spreektaal schrijf.
Dan kan het gebeuren dat ik ook naar instanties in heel eenvoudige spreektaal schrijf, met vermijding van moeilijke woorden. Ik denk altijd maar dat bij instanties brieven worden gelezen door mensen. En ik kan het meeste bereiken als die mensen op een of andere manier geraakt worden door echte taal.
In mijn beroep, maatschappelijk werkster, heb ik op die manier altijd prettig kunnen corresponderen.

Ik zou toch ook altijd ""gemakkelijk"" schrijven ook al is mijn stijl eenvoudig.
Bij GV gebruik ik bv het woord ""niks"". Dat doe ik niet in correspondentie.

Er zijn in de spreektaal van die hypeachtige woorden die gebruik ik nooit in schrijftaal. B.v. ""vet"" voor ""goed""
of ""balen""

Ieder mens die veel correspondeert ontwikkelt op den duur een eigen stijl.

En ja, vragensteller, een schrijfstijl die al te ""los uit de pols is"", zal, zover ik het kan overzien, iets minder op prijs worden gesteld.

Mijn mening, voor wat deze waard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Makkelijk en gemakkelijk kunnen zowel in spreek- als in schrijftaal gebruikt worden. Gemakkelijk is de oudste vorm. Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal (deel IX, 1913) is makkelijk een "Bijvorm van gemakkelijk, die vooral in Holland zeer gewoon is". Dit woordenboek geeft enkele citaten uit de achttiende eeuw waarin makkelijk wordt gebruikt. In de schrijftaal komt deze vorm dus ook al eeuwen voor.
Gemakkelijk wordt volgens ons wel gezien als de meest verzorgde vorm, maar er zijn ook gevallen waar makkelijk de beste van de twee is, zoals in 'Hij is een makkelijk persoon'.

Schrijftaal is aangepaste spreektaal en daarom kan de spreektaal van een doelgroep een inspiratiebron zijn bij het vinden van nieuwe manieren om voor deze doelgroep ideeën te verwoorden. Schriftelijk vastgelegde mondelinge taal-uitingen vormen in principe geen goed Nederlands, want bij spreektaal gelden nu eenmaal andere regels dan bij schrijftaal. Toch komt het voor dat schriftelijk vastgelegd mondeling taalgebruik wel aanvaardbaar is. Op een marktkraam is de grammaticaal foutieve tekst “Hele lekkere aardbeien” als aanprijzing beter dan de correcte tekst “Heel lekkere aardbeien”. Aanprijzende schrijftaal op een markt moet om effect te sorteren dicht bij de spreektaal liggen. We kunnen goed beschouwd niet eens zeggen dat de eerste schrijfwijze grammaticaal onjuist is, want het feit dat een taal-uiting voor de doelgroep volkomen acceptabel is impliceert immers dat deze taal-uiting grammaticaal juist is.
De taalregels worden gemaakt door de taalgebruikers. Mensen zijn intuïtieve taalgebruikers en taalscheppers, ze vinden steeds weer nieuwe manieren om precies te zeggen wat ze bedoelen en verrijken zo de taal met nieuwe mogelijkheden voor genuanceerde communicatie.
Amadea
13 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat het "verkeerd "is, aangezien iedereen wel begrijpt wat je bedoelt en daar gaat het toch om.
Afbeelding is natuurlijk geintje.