Wat is het verschil tussen het schrijven van een protocol en het schrijven van een plan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
9.4K

Het beste antwoord

Een plan beschrijft een richting waarin je wilt gaan.
Een protocol beschrijft dwingend welke stappen je achtereenvolgens moet nemen.
Een protocol moet dus ook exact stap voor stap gedetailleerd afgewerkt worden.
Van een plan kun je naar omstandigheden afwijken.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een protocol is een werkwijze die steeds weer toegepast dient te worden bij vergelijkbare activiteiten. Het protocol is gebaseerd op eerdere ervaringen, inzichten en vereisten. Zodanig dat iemand die het protocol zal volgen daardoor naar verwachting tot een goed resultaat zal komen.
Het opstellen van een protocol begint daarom met het inventariseren van eisen en het horen van mensen die het betreffende werk doen/deden. Vervolgens worden er gedetailleerde stappen beschreven en wordt het protocol getest.

Een plan is een werkwijze die je maakt voor een éénmalige activiteit. Veelal is er dus ook minder ervaring aanwezig en dus minder zicht op wat de uitvoering zal brengen. Het maken van een plan doe je meestal met de belangrijkste mensen die de uitvoering gaan doen. Het heeft o.a. de functie van het gezamenlijk doordenken van de activiteiten die voor je liggen en die ook in onderlinge samenhang te kunnen brengen. Een plan is in principe minder gedetailleerd dan een protocol. Tijdens de uitvoering zal in de regel bijstelling van een plan plaatsvinden naar aanleiding van tussentijdse gebeurtenissen en evaluatie. De uitvoering van plannen gaat veelal gepaard met projectleiding die dus sturend is.
Een plan gaat verder gepaard met een planning, een kostenraming/budget, een omschrijving van het te leveren product, een beschrijving van de organisatie en van de benodigde kennis & informatie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een protocol is vooral een nauwgezette beschrijving van de te verrichten handelingen.