Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb je een (strop)das aan of om?

Een shirt heb je aan, een horloge heb je om... maar een (strop)das?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
5.4K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zou zeggen dat het van de stropdas afhankelijk is. De stropdas die ik draag doe ik aan omdat hij een klip heeft en niet om mijn nek gaat maar aan mijn kraag zit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je doet een das om, dus die heb je om.
Een jas doe je aan, dus die heb je aan.

Toegevoegd na 10 minuten:
Taaladvies:
- aanhebben ◦ Ik vond dat ze een schitterende jurk aanhad.
- om hebben ◦ Ik zag dat Frank mijn sjaal om had.
(Lees meer...)
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het enige goede antwoord. +

Andere antwoorden (4)

Om is het meest gebruikelijke, maar het wordt wel allebei gebruikt en is allebei goed lijkt me: Je doet hem Om je nek
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Kan beiden maar je kunt het ook vermijden door "dragen" te gebruiken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dassen worden traditioneel door mannen boven een overhemd (eigenlijk "hemd") gedragen. De kraag van het overhemd bedekt normaal gesproken het deel van de das dat OM de hals is geknoopt. Het niet dragen of het dragen van een bepaalde das kunnen beide uitdrukking zijn van een functie, maatschappelijke positie of levensovertuiging.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een stropdas?... Die heb je ook om. Je kunt een (strop)das immers niet aantrekken. Voor de mensen die niet zo goed kunnen "stroppen" bestaat inderdaad een "clipvariant". Deze variant dient overigens ook voor de veiligheid in bepaalde situaties. Een politieman/vrouw kan bij voorbeeld op deze manier tijdens een worsteling niet gewurgd worden. De "strop" zit immers niet om de hals.
Ook deze variant kun je niet aantrekken, en ook niet om doen.
Deze mensen hangen hun stropdas gewoon "voor".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding