Is het: Ik ben daar geweest, of is het: Ik was daar geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
16.4K

Het beste antwoord

"ik was daar geweest" kan. Dat is de voltooid verleden tijd. Die kun je gebruiken als: "ik was al bij de winkel geweest toen ik bedacht dat ik melk nodig had." (De handeling, bij de winkel zijn, is al voltooid vóór iets dat al in het verleden gebeurde, namelijk bedenken dat je melk nodig had.)

"Ik ben daar geweest" is de voltooid tegenwoordige tijd en die bedoel jij. De voltooid tegenwoordige tijd gebruik je als de handeling, daar zijn, is voltooid vóór het moment dat je het uitspreekt.

Overigens: in een antwoord hierboven werd nog als voorbeeld gegeven "ik was daar geweest, ware het niet dat..." maar dat klopt niet. Dan gebruiken we namelijk de voltooid verleden toekomende tijd, in dit geval dus: "ik zou daar geweest zijn, ware het niet dat..." Deze vorm wordt desalniettemin steeds meer gebruikt. Ik zeg zelf nog wel eens "het had mooi geweest als..." en daarna schaam ik me diep... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ben geweest.

Geweest is al verleden en 2 x verleden tijd (was) is niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- : antwoord is onzin. "Was geweest" is de voltooid verleden tijd en prima in orde.
'Ik ben daar geweest'. Voltooid tegenwoordige tijd.

'Ik was daar geweest'. Voltooid verleden tijd.

Beide kan. Ligt eraan in welke context je het gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan beide, hangt af van de context.

Meestal is het "ben geweest", maar "was geweest" kan ook goed zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben daar geweest is het beste, ben is namelijk nogwel in tt, dus hiermee zeg je dat het nu zo is dat e daar bent geweest, dat je daar bent geweest geldt nog steeds!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was daar geweest, ware het niet dat ik verhinderd werd.

Ik ben daar geweest, en heb gezien dat het daar prachtig was.

Het kan dus allebei maar betekend iets anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
betekent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Ik kende dat straatje, ik was daar geweest, ik wist waar ik was, ik wist daar de weg.
Kan beide

Ligt aan het zinsverband
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het eigenlijk beide gebruiken. Als je zegt:
'Ik ben daar geweest', dan is het voltooid tegenwoordige tijd.
Als je zegt: 'Ik was daar geweest', dan is dat voltooid verleden tijd.
Je kunt het dus beide gebruiken, maar het meest wordt 'Ik ben daar geweest', gebruikt.