Zijn er ook lange metten?

Naar aanleiding van het gezegde: "Er korte metten mee maken"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

De "lange" metten zijn de gebeden als ze helemaal worden uitgesproken. In plaats van een verkorte versie ervan. Dus de metten zelf. Dan duurt het langer.

Toegevoegd na 4 minuten:
"De metten (matutinae) maken deel uit van het getijdengebed in de Rooms-katholieke kerk en de Orthodoxe kerk. Het woord 'metten' komt van het Latijnse woord 'matutinum', dat 'ochtend' betekent, maar de metten worden meestal 's nachts of in de zeer vroege ochtend gebeden. Het aanvangstijdstip varieert van ongeveer 3.45 uur tot 6.15 uur. Omdat ze vaak 's nachts gebeden worden, is tegenwoordig de term vigilie ("wake") in zwang, ook in de officiële boeken van de abdij van Solesmes."

Monniken willen er wel een verkorte versie van bidden. Dat zijn dan korte metten. Letterlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, goed hoor

Andere antwoorden (5)

Ja hoor, dat is talmen, treuzelen... Maar je moet daar korte metten mee maken...

Maar in de Nederlandse taal is daar geen betekenis voor...

Toegevoegd na 46 minuten:
Lange metten staat niet in het woordenboek of spreekwoordenboek dus het bestaat niet als Nederlandse uitdrukking...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat klopt niet. Korte metten zijn haastige korte stapjes.
Lange metten zijn lange stappen. Dat is geen uitdrukking geworden, maar dat is zeker niet treuzelen of talmen.
-1 voor dit foute antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ook dat klopt niet. ;)
De metten waren (zijn) één van de vele kerkdiensten die in katholieke kloosters werden aangehouden (naast bijvoorbeeld de lumen en de vesper - de metten was ongeveer rond het middaguur, afhankelijk van de zonnestand).

Ergens korte metten mee maken, betekent dus eigenlijk snel iets afwerken, even afraffelen. Enne, we weten allemaal dat kerkdiensten ook eeeiiiinnndeloos kunnen (lijken te) duren. Dus lange metten bestaan ongetwijfeld, alleen niet als uitdrukking in de spreektaal. Dan spreken we eerder van dat iemand ergens een lange zit van maakt.

Veelgevonden citaat :
‘Dit drukt uit, iets haastig en loopswijze afdoen, gelijk de Moniken, die hunne metten (lectiones matutinae) uitrabbelen, om ras gedaan te hebben'

Toegevoegd na 1 minuut:
Inmiddels heb ik de diensten bij elkaar :
Priem, metten ('s ochtends dus, mea culpa), lauden, vespers en completen.
Druk zondagje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Metten zijn een gebedsdienst van katholieke monnikken die in de zeer vroege ochtend/nacht plaatsvindt.

Natuurlijk vinden/vonden die monnikken het niet zo gaaf om midden in de nacht hun bed uit te moeten komen om te bidden, dus waren ze erg blij als er een voorganger was die 'korte metten' maakte. En een stuk minder blij als die voorganger de boel uitspon en er lange metten van maakte.

Het woord 'metten' komt van het Latijnse matutinum (ochtend) en is dan ook verwant aan het Franse 'matin'.

In feite gaat het liedje 'Vader Jacob' ook over de metten, met in de Franse versie de oproep 'sonnez les matines', luidt de metten, de klokken die de monnikken oproepen tot deze gebedsdienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk;-)
Het waren eerst lange metten..voor ze er korte metten van maakte;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een zo negatief gezegde is, kwa betekenis richting gaat iemand een kopje kleiner maken, kies ik voor een andere uitleg.
Er korte metten mee maken komt uit het Frans van mettage en of se mettre en dat is in bepaalde betekenissen kwade vrienden worden.
In het Duits bestaat het woord Metten voor een bepaalde soort worst. Er korte worst van maken dus. Deze Mettenworst wordt gemaakt van varkensgehakt en werd rond de Kerstdagen gegegeten. In Nederland kennen we de uitdrukking "er gehakt van maken" wat naar de betekenis erg dichtbij komt....

Toegevoegd na 16 minuten:
De suggestties over de duur van de Metten en die over de duur van de Kerkdienst én Metworst is eigenlijk niet zo raar als men bedenkt dat in de ME kerkdiensten inderdaad uuuuuren duurden. Dan krijgt men vanzelf honger en dus nam men een stukje worst mee, die vanwege het gebruik de Metworst werd genoemd. Dat is een echt mobiel worstje. In Drenthe noemt men Metworst ook wel Kosterworst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
??????????