Na monoisme, dualisme en trialisme hoe gaat het dan verder?

Toegevoegd na 1 minuut:
voor 4 tot 10.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2K

Antwoorden (1)

Even mijn antwoord herzien ; na mijn aanvankelijke vermoeden dat we niet verder gaan dan drie-eenheid, maar dat je met Latijnse telwoorden natuurlijk alle mogelijke eenheden kunt "rijgen", bleken veel van die woorden daadwerkelijk te orden gebruikt, officieel of niet.

Naast het monisme, dualisme en trialisme kun je dus gewoon verder tellen :
tertra, penta, hexa, hepta, octa, nona, deca.

Tetralisme en Pentalisme kom ik op Duitse en Franse sites veel tegen, hexalismes zijn alweer iets zeldzamer. Ook kom ik sites tegen van iets new-age-achtigs waar iemand naar 7 lagen aura's verwijst als een heptalistisch systeem. Tja....het kan natuurlijk, en het is duidelijk. Octalisme kom ik wel tegen, maar het is me niet helemaal duidelijk in welke context (want weer vooral Frans).

Decalisme is de eerste waarop ik echt geen serieuze hits meer krijg. Nonalisme wel, maar dat lijkt echter alleen maar te verwijzen naar de specifieke naam van iemand die daar een -isme van heeft gemaakt voor haar domein.

Zo tellen wij dus :
monisme, dualisme, trialisme, tetralisme, pentalisme, hexalisme, heptalisme, octalisme, nonalisme en decalisme. Maar voor sommigen moet je zelf nog even een betekenis bedenken ;-)

Zo kun je ook boven de tien verder gaan. De hoogste eenheid die ik zo kan bedenken is het nonalialisme (9000). Maar dat lijkt me wel een erg versnipperde eenheid.....het wordt nu meer en taalspelletje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel moeite gedaan zie ik, +.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, nee, weinig moeite eigenlijk, ik heb het ooit er ingestampte rijtje mono-di-tri-tetra etc. dat ik er ooit met scheikunde in moest stampen nooit vergeten, dus simpel spelletje.
maar toen ging ik voor de lol googelen op die volgens mij niet bestaande woorden en kreeg ik allemaal hits. Dat was wel grappig, dus heb ik mijn antwoord maar weggehaald en opnieuw getikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha ach, zag er in ieder geval uit alsof je moeite had gedaan ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het serieus monisme? Ik dacht altijd monoisme...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, het is serieus monisme. Al gebruiken we dat woord niet zo heel veel eigenlijk. Wat er het meest op lijkt (en wel veel gebruikt wordt) is monotheisme ; wellicht komt daar de verwarring vandaan ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk het wel, anders begrijp ik de verwarring ook niet. Bedankt voor je uitleg :-)