Wat is habbekrats?

Een habbekrats is een schijntje,maar wat is het eigenlijk,waar komt het vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Het Van Dale Groot Woordenboek vertelt dat het tweede deel van het woord van Jiddische oorsprong is. Het Hoogduitse ‘Kratz’ betekent ‘een kleinigheid’.
Het eerste deel van het woord komt waarschijnlijk van het Latijnse woord ‘habeamus’, wat een zelfstandig naamwoord is voor ‘geld, goed, rijkdom’. Eigenlijk is het de eerste naamval, meervoud, van de conjunctief van het Latijnse ‘habere’ of ‘hebben’, wat overeenkomt met ‘laten we hebben’ of ‘dat we bezitten’. ‘Habeo’ is iets hebben, bezitten, genieten. We kennen de beroemde uitspraak na de verkiezing van een nieuwe paus: ‘Habeamus Papam’ of ‘we hebben een (nieuwe) paus’. Met een ‘habbekrats’ bezit je dus maar een kleine waarde, een
kleinigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Slechts een link is voldoende als antwoord

Toegevoegd na 33 minuten:
http://www.zuidelijkewandelweg.nl/poezie/idioom.htm