Wat is het verschil tussen calvinistisch en introvert?

Op wikipedia staat op de pagina van calvinisme dit geschreven: "In het spraakgebruik wordt met calvinisme een verzameling eigenschappen bedoeld die typisch Nederlands zouden zijn, daaronder ingetogen gedrag, ingetogen in het uiten van emoties, niet te koop lopen met je successen, kapitaal of bezittingen en daar weinig waarde aan hechten, starheid in principes, arbeidsethos en eigenschappen als soberheid, zuinigheid en lijdzaamheid". Komt dit niet erg veel overeen met introvert?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
7.3K

Antwoorden (2)

Iemand die introvert is vertelt niet spontaan over zichzelf, is gesloten. Die persoon hoeft helemaal niet calvinistisch te zijn. Het calvinisme is met de opvoeding meegegeven, dus aangeleerd. Het introvert zijn is een persoonlijke eigenschap, dus aangeboren.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Calvinisme hoeft overigens niet altijd het resultaat van opvoeding zijn. Het kan ook een (bewuste) keuze zijn. Introversie is ook niet altijd aangeboren. Dit kan zich ook ontwikkelen, bijvoorbeeld na een traumatische gebeurtenis.
Erna55
9 jaar geleden
Introvert is niet aangeboren,
Calvinisme is niet standaard met opvoeding meegegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat het wel was aangeboren.
Amadea
9 jaar geleden
Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Als het niet aangeboren was, dan zou je het af kunnen leren. Ik heb wel een cursus sociale vaardigheden gevolgd, die geholpen heeft om wat minder gesloten te zijn, maar het is en blijft de aard van het beestje.
Erna55
9 jaar geleden
@amadea,
Het feit dat jij vind dat het bij jou aangeboren is, zegt niets.
Het is soms door de " moraliserende " opvoeding erin gegoten:
Dit is goed, dat is fout, zo hoort het wel, zo hoort het niet. Emoties doen er niet toe of mogen er niet zijn.
Dit is aangeleerd gedrag. Het is wel te veranderen, maar slechts dan wanneer je de overtuigingen van goed-of- slecht kunt of durft los te laten. Een mens die zichzelf echt kent, ( durft te leren kennen ) , en begrip voor zichzelf kan opbrengen ( snappen en accepteren dat je zo bent,)
Die kan de wereld aan.
Daarvoor moet je eerst accepteren dat je net zo menselijk bent als anderen. Met je goede en slechte ( die niet slecht zijn) kwaliteiten. Bij de lessen of cursussen die ik geef ga ik in eerste instantie uit van: durf jezelf te onderzoeken.
Amadea
9 jaar geleden
Nou lijkt het notabene toch of Erna55 vindt dat calvinisme en introvertheid wél hetzelfde zouden zijn... Mijn broer en zus hebben dezelfde opvoeding gehad als ik, waarom zijn zij dan niét introvert?
Erna55
9 jaar geleden
Nee, ik zeg niet dat calvinisme en introvertheid hetzelfde zijn.
Soms is de moraliserende opvoeding van invloed hoe iemand zich (niet) durft te uiten.
Als die angst om te uiten diep zit, en niet erkend wordt, dan is het moeilijker te veranderen.
Calvinisme is het idee dat je vooral gewoon moet doen. Oorspronkelijk is dit een religieuze stroming, die een afkeer heeft van overdadigheid (vooral de overdadige versieringen van de RK kerken, die veel welvaart verzamelden terwijl de gelovigen in armoede leefden was de protestanten, waaronder Calvijn) een doorn in het oog.

Het Calvinisme is een levensovertuiging.

Introvertheid heeft hier niets mee te maken, maar is een psychologische hoedanigheid van mensen (grotendeels aangeboren).

De ingetogenheid van het Calvinisme is aangeleerd.