Wat is nou een goed synoniem voor ''Haar'' (zie uitleg)?

Haar in de vorm van een meisje/vrouw!

Bij een stukje wat ik schrijf moet ik 2 vormen van haar gebruiken namelijk: haar in de vorm van het spul wat op je hoofd zit en haar zoals bovenaan als staat. Maar omdat ik niet teveel het woord ''haar'' wil gebruiken zoek een synoniem.

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

Toegevoegd na 10 minuten:
VROEG ik niet om een synoniem voor haar in de vorm van een meisje, dus: haar haar zat niet echt netjes dit moet je kunnen veranderen door: het haar van dat meisje zat niet netjes.

dus ik wil een synoniem voor haar in de vorm van een vrouw, niet van het gene wat op je hoofd zit.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het moet in deze zin:
Op een lang bospad omgeven door lange rijen bomen zo hoog dat je de toppen niet kon zien, liep een meisje, met steil blond haar. De grijsachtige van het meisje ogen die vol van vreugde stonden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien de antwoorden was je dus niet duidelijk, nee.
'Haar' is een bezittelijk voornaamwoord. Als je daar een synoniem voor wilt, geef het beestje dan een naam, voor alle duidelijkheid.
Cryofiel
14 jaar geleden
Vroeger schreef men over "heur haar" om te voorkomen dat je "haar haar" moest schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je ook een andere toon aan kunnen slaan?
Cryofiel
14 jaar geleden
?

Antwoorden (11)

Je zou het over haar kapsel, haar krullen, haar blonde lokken of anderszins kunnen hebben, afhankelijk van hoe haar haar er uitziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je ipv van haar, haardos gebruiken of een bijvoegelijk naamwoord bij haar, sluik, lang, donker, zodat je daarmee duidelijk aangeeft dat het hoofd haar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- "Zij pakte het glas", in plaats van "Zij pakte haar glas".

- "Hij vindt het een mooi meisje", in plaats van "Hij vindt
haar heel mooi".

Zo kun je proberen de zin steeds iets anders te maken zodat het woordje er niet nog een keer in voor komt.
Daar hoef je geen specifiek synoniem voor te gebruiken, want volgens mij bestaat die ook niet precies. :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en met de haren op het hoofd kun je het woord "haren" natuurlijk gebruiken in plaats van haar.

Of in plaats van "zijn haar" kun je bijvoorbeeld "zijn krullen" zeggen, of "lange bruine lokken", of "korte blonde stekeltjes".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet haar haar is mooi lang maar zij heeft mooi lang haar.
Zij laat haar kapsel opsteken, permanenten.
Dus ik zou het woord haar een keer met zij vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haar haar. =
Heur weelderige haardos.

Zij liep te pronken met haar pels.

De vrouw droeg een mooie pruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blondine b.v of brunette. Bedoel je zoiets ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haar is een persoonlijk voornaamwoord en daar is feitelijk gezien geen synoniem voor. Je kunt wel andere vormen gebruiken:

Gebruik haar naam;
Gebruik 'zij';
Gebruik een zelfstandig naamwoord (meisje, vrouw, juffrouw, etc);
Gebruik géén aanduiding voor 'haar'. Vergt iets meer creativiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet niet og ik je vraag helemaal goed begrijp maar lees dat het over deze zin gaat???

Het moet in deze zin:
Op een lang bospad omgeven door lange rijen bomen zo hoog dat je de toppen niet kon zien, liep een meisje, met steil blond haar. De grijsachtige van het meisje ogen die vol van vreugde stonden.

Op een lang bospad omgeven door lange rijen bomen zo hoog dat je de toppen niet kon zien, liep een blond meisje. De grijsachtige ogen die zij heeft/had, stonden vol vreugde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel, dus dit was de bedoeling van je vraag?
Ik ben zelf een boek aan het schrijven en dan kom je dit soort dingen veel tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moeilijke voor mij is dat ik eerst over een jongen schreef en nu over een meisje (de jongen was de hoofdpersoon en nu een meisje), dus deze verandering is voor mij extra lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijp ik, probeer de zinnen steeds anders neer te zetten zodat je herhaling van woorden voorkomt. Soms heel lastig maar het lukt vaak wel. Succes!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke, ik ga het proberen. Dank je
Je zou kunnen spreken over haar weelderige haardos danste in de wind, ze schudde haar blonde manen, deze haren glooiden als een blond duinlandschap, haar lokken stroomden omlaag als een waterval, haar kapsel gaf een gouden gloed, haar hoofd was getooid met blonde krullen,sprankelend straalden haar blonde lokken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bedoel je zoiets?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik lees het nu na je toevoeging pas goed. haar als bezittelijk voornaamwoord kan je niet vervangen, voor dit woord is geen synoniem. je zou de zin aan moeten passen in iets als ; het meisje wiens haar. Ook klopt de laatste zin niet zoals je schrijft; de grijsachtige van het meisje ogen. Het is ; het grijsachtige van de ogen van het meisje, of; de grijsachtige ogen van het meisje.
amc
14 jaar geleden
hier hebben uiteraard meer mensen mee geworsteld. Ik heb wel eens gelezen heur haar. Heur is Oud Nederlands;in een tekst staat het niet gek, als je het tenminste ook weer niet te vaak gebruikt. Verder kan je ook d''r haar zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een synoniem zoekt voor het bezittelijk voornaamwoord,zou je "heur" kunnen gebruiken. maar het is wel een ouderwets woord. Je uitleg blinkt trouwens niet uit door duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het, ik kon het niet erg duidelijk vertellen