Iets kan je in vervoering brengen. Wat wordt met voorgaande zin bedoeld?

En waar komt die uitspraak vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
14.2K

Het beste antwoord

Ik ken het niet anders dan helemaal van de kaart zijn door iets (in positieve zin) of in de zevende hemel zyn tydens t bedryven van de liefde.(by ons vrouwen dan) verder ken k het nt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.

Andere antwoorden (6)

Vervoering betekend vreugde.

Toegevoegd na 55 seconden:
En verrukking, trouwens :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toestand waarin men overweldigd wordt door gevoel of hevige gemoedsbeweging
je kunt er enthousiast van worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vervoering:
extase, vuur, bezieling, geestdrift, gloed, verrukking.

Iets wat je in vervoering brengt, daar ben je dus heeeeeel erg enthousiast over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vervoering
ver` voe - ring de -woord (vrouwelijk) verrukking, geestdrift: iemand in vervoering brengen
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/vervoering

vervoering
ver` voe - ring de -woord (vrouwelijk) verrukking, geestdrift: iemand in vervoering brengen
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/vervoering

vervoering
extase, vuur, bezieling, geestdrift, gloed, verrukking
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/vervoer

vervoering
1) Betovering 2) Elatie 3) Enthousiasme 4) Exta 5) Extase 6) Geestvervoering 7) Gloed 8) Opgetogenheid 9) Trance 10) Tuimel 11) Verrukking 12) Zielsverrukking 13) Zwijmelroes
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je nog nooit in vervoering geweest en dat is jammer. (Weet ik niet hoor).

Als je in vervoering bent, dan vind je iets zo mooi of heerlijk of lekker, dat je er geen woorden voor kunt vinden, je wordt overweldigd door je emoties.
Ik was vrijdag bij een uitvoering van de Johannes Passion, las de teksten en hoorde de prachtig uitgevoerde muziek, en ik begon zo vanzelf, te huilen.
Ik was in vervoering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervoering voert je ver weg! het is meer dan vreugde of enthousiasme, het werkt vooral geestelijk. Een dichter schreef ooit;" De liefde is als een wijn die de minnaar zo dronken maakt en waardoor hij zo in vervoering raakt, dat hij zich nergens meer van bewust is, behalve van de geliefde". De "dronkenschap" heeft dus niets te maken met het drinken van alcohol in dit geval. Het is een gevoel van extase. Afkomstig van het Griekse '' ex" (naar buiten) en "histamai" ( ik ga staan). Je begeeft je buiten de grenzen van het conventionele en wordt boven jezelf uitgetild.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan geen beter antwoord verzinnen! Dikke +
amc
14 jaar geleden
Dank jullie wel!
amc
14 jaar geleden
pollewop@ (leuke naam overigens) kijk eens naar mijn openingszin, je ziet dat ik dit ook dacht. We denken dus taalkundig in dezelfde richting. ;)