Hoe bepaal je de verhaallijn en perspectief van een film?

Eerst een vraag over verhaallijn over de film "De aanslag". In het film speelt elke scene zich af in een ander jaartal en op een ander locatie, maar uiteindelijk leiden alle scenes tot hetzelfde, en dat is dat er een vraag wordt beantwoord (wat er precies gebeurde op de dag van de aanslag). Uiteindelijk op het einde van de film zijn alle vragen beantwoordt en eindigt de film. Maar is dit dus 1 grote verhaallijn of moet ik elke scene als andere verhaallijn tellen.

Nu een vraag over perspectief.. Er is aan het begin van elke scene een alwetende verteller, maar vanaf daar gaat alles om de hoofdpersonage. Zijn gedachtes hoor je niet, maar alles gaat wel om hem. Maar moet ik dit nou tellen als alwetende of als ik-perspectief?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Antoni
9 jaar geleden
Kan je in je conclusie niet gewoon vermelden wat je hier hebt vermeld in je toelichting, maar dan als stellingen in plaats van vragen? Dat lijkt mij het beste recht doen aan de eigenschappen van het boek.

Antwoorden (1)

Verhaallijn: In principe is er een verhaallijn. In dit geval dat de hoofdpersoon op zoek is naar antwoorden op de vragen uit de nacht van 1945. Het boek bestaat uit een aantal episodes.

Perspectief: Het perspectief lijkt mij alwetend, aangezien de alwetende verteller het verhaal over de hoofdpersoon verteld. Ook staan er regelmatig opmerkingen in het boek die alleen de alwetende verteller zou weten. (Denk ook aan gedachten, etc.).