Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

komt het woord LOL van een afkorting?

bij woorden als brb en bew (be right back, ben er weer)
zijn deze van engelse/nederlandse afkortingen is dit ook zo bij het woord lol?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie voor lijst internetjargon:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_internetjargon

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

lol = laughinhg out loud
ROTFLOL = rolling on the floor laughing out loud
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja het betekent Laughing Out Loud.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee. Enerzijds is door de toenemende verengelsing, mede dankzij het internet, de afkorting 'lol' meer in gebruik geraakt. Dat betekent, als reeds vermeld, 'laughing out loud'. Echter, lol is anderzijds ook een normaal Nederlands woord, dat lang voor de overgewaaide term bestond. Bijvoorbeeld in een zin als 'hij kon zijn lol niet op'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woordje lol in het Nederlands komt uiteraard niet van de internet afkorting ‘Laughing Out Loud’. De afkorting lol welke veel wordt gebruikt op internet stamt daar uiteraard wel van af.

de etymologische wortel van het woordje ‘lol’, dat pas in 1897, toen het Europese continent al richting Eerste Wereldoorlog aan het rennen was, zijn huidige betekenis van ‘pret’ kreeg. (‘Pret’ kent zoals wij allen weten een veel langere geschiedenis en doet al rond 1600 zijn intrede.) Interessant is vooral de oorsprong van ‘lol’ in ‘lollen’, dat via ‘lullen’ (in de klassieke betekenis van ‘neuriën’) naar ‘lallare’ (Latijns voor ‘in slaap zingen’, inderdaad verwant met ‘lallen’, dat vaak uit de slaap houdt) teruggaat naar het Griekse ‘laleo’, wat ‘ik praat’ betekent. Dit perspectief opent de deur naar een meer Dionysisch begrip van taal, waarin ‘pret’ in de vorm van ‘lol’ en reflectie in de vorm van ‘taal’ samengaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neu hoor, slechts satirische artikelen, maar per definitie niet onwaar.
LOL kan ook betekenen:
Lots Of Love.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast LOL, is er natuurlijk ook.

ROFLMAO

Rolling On Floor, Laughing My Ass Off.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel een leuk weetje, maar absoluut geen antwoord.
Nee. Lol staat in internetslang voor Laughing Out Loud, maar het Nederlandse woord is al veel ouder. Het bestond al lang voor de uitvinding van computers/electronica.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na het geven van mijn antwoord heb ik er even op internet naar gekeken, en voor verdere uitleg kan ik je ook naar deze site verwijzen: http://www.speld.nl/2007/12/13/lachen-om-lol/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, voor zover ik weet is LOL gewoon Laughing Out Loud...
En je hebt inderdaad nog hele andere afkortingen!
Lol kan ook gewoon gebruikt worden in: Wat hebben wij een lol! Het betekent dan gewoon 'leuk'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding