Is het nou: immers, of ,immers?

Bijvoorbeeld:
Ik ga niet mee immers, het regent
Of
Ik ga niet mee, immers het regent

Welke zin klopt wat betreft de komma?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou 'ik ga niet mee, het regent immers' doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad een stuk beter. xD
Cryofiel
12 jaar geleden
@Roland, je bent me voor - dat was ook mijn eerste ingeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja idd das t beste

Het beste antwoord

Met 'immers' geef je een reden aan. Het woord hoort bij het gedeelte van de zin waarin die reden toegelicht wordt. Hak jouw voorbeeldzin maar eens in twee delen, dan zul je begrijpen dat de eerste optie niet juist is. Dan kan het hooguit een toelichting zijn op een zin die daarvóór stond. "Waarom doe jij je jas niet aan? Ik ga niet mee immers!". Jij legt uit dat je niet meegaat omdat het regent. "Ik ga niet mee, omdat het regent". De regen is de reden, dat is dus het immers.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor immers geld het zelfde als voor b.v. 'want' dus:
Ik ga niet mee, want (immers) het regent.

Toegevoegd na 7 uur:
geld moet geldt zijn,

zoals Amadea terecht opmerkt.